Mijn vader werkt,'moeder werkloos

Als mijn pa werkt(eigen bedrijf) en mijn moeder zit zonder werk, heeft mijn moeder recht op een werklooheidsuitkering?

Alleen een vraagje, eigenlijk hebben we toch geen extra geld nodig maar kwam alleen in me op

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Ze heeft wel recht op een WW uitkering als ze lang genoeg heeft gewerkt voordien, maar ze zal geen bijstandsuitkering krijgen aangezien je vader een inkomen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkeloosheidsuitkering is een verzekering.
Hier heb je recht op als je, voordat je werkloos werd, verzekerd was tegen werkeloosheid.

Verzekerd tegen werkeloosheid ben ja als je langer dan een half jaar in loondienst werkt en je het meteen meldt wanneer je werkloos raakt en een uitkering aanvraagt.

Een werkeloosheidsuitkering duurt niet zolang. Hoe langer je gewerkt hebt hoe langer je een uitkering kan krijgen.
Voor gedetailleerde informatie zie de bron.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus. Een plus van mij dus. (Al was het alleen al om die idiote minduim te compenseren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaidon, je bedoelt werkloosheid en je schrijft werkeloosheid.
Dat zijn 2 verschillende woorden voor 2 verschillende begrippen.
Werkeloos is niets doen, bij voorbeeld werkeloos toekijken. Werkloos is geen betaald werk hebben.
Als je moeder gewerkt heeft en ontslagen is, dan heeft ze recht op een WW-uitkering.
Als ze zelf ontslag heeft genomen, dan is ze verwijtbaar werkloos en krijgt ze geen uitkering.
Een bijstanduitkering krijg je pas als je geen inkomen hebt. Je moeder heeft een partner die inkomen heeft, dus op bijstand heeft ze geen recht(of het gezamelijk inkomen moet onder de ca €1100,- per maand komen, dan kun je aanvulling krijgen
anneliez