Moet ik mijn 4 havo schooljaar nog afmaken ook al ben ik aangemeld voor een MBO-opleiding van volgend jaar?

Ik zit nu 4 havo en wil volgend jaar een MBO opleiding doen, maar moet ik dan alsnog dit jaar afmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je deze net al niet gepost?

Antwoorden (5)

Je bent leerplichtig, dus je zult toch naar school moeten. Maak dat jaar gewoon af, zolang duurt het niet meer. Je weet ook niet waar je nog voor komt te staan, dat je dan blij bent dat je het gedaan hebt
12 jaar geleden
Bel naar je de MBO opleiding en vraag wat de toelating eisen zijn. Volgens mij moet je HAVO 4 wel afmaken, maar ik zou gewoon bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Hij moet hoe dan ook naar school en kan niet even vakantie nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij 17 jaar of jonger is wel.
Waar die minnetjes eigenlijk...
ronron1212
12 jaar geleden
Ik denk hierom lees even
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/kwalificatieplicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord klopt niet omdat je voor MBO4 een overgangsbewijs nodig hebt van Havo3 naar Havo4. Geen Havo4 dus. Maar daarnaast is er ook de leerplicht.
Vandaar die - denk ik.
Je kunt naar MBO niveau 4 met een overgangsbewijs van Havo3 naar Havo4, dus daar voldoe je al aan. Je toelatingseis zit dus wel goed, maar... er is ook nog zoiets als leerplicht en daarom zul je toch dit schooljaar nog naar school moeten.
Ik denk dat het moeilijk voor je zal zijn om gemotiveerd te blijven, maar misschien is daar wat aan te doen. Ik raad je aan om met de teamleider/coördinator te praten over de rest van je schooljaar. Misschien zijn er bepaalde opdrachten waar je meer aandacht aan kunt besteden, en/of vakken waar je meer of juist minder aan hebt volgend jaar op het MBO? Het zou leuk zijn als je school rekening houdt met je opleiding volgend jaar, zodat je die dingen kunt gaan doen waar je belang bij hebt. Dat is gunstig voor jou, maar ook voor de klas en de docenten. Want een ongemotiveerde leerling in de klas werkt niet zo positief... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze min snap ik niet?
Leuk voor je maar er bestaat een leerplicht dus je moet gewoon naar school anders krijg je problemen met de leerplicht ambtenaar en niet alleen jij maar ook je ouders krijgen daar mee te maken. Niet naar school gaan heet spijbelen.
ronron1212
12 jaar geleden
er zijn een aantal mbo die halverwege het jaar starten, misschien mag je daar nog net bij,
anders moet je dit jaar wel afmaken, al kan je bij je docenten gewoon vragen of je afentoe mag wegblijven omdat je die stof dan toch niet zult gebruiken, vragen kan immers altijd.