De Kader leerweg in het voortgezet onderwijs is een leerroute naar het MBO waarin je veel leert door middel van praktijkonderwijs, de zogenaamde leerhuizen. De Theoretische leerweg is een leerroute naar het MBO waarin je meer theorie krijgt en minder praktijkonderwijs. De Kader leerweg is het meest geschikt voor leerlingen die graag dingen leren door te doen, de Theoretische leerweg is geschikter voor leerlingen die graag studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kader is meer gericht op mensen die met hun handen gaan werken. Dus je hebt daar andere vakken. Bijv autotechniek.

En theoretisch (het woord zegt het al) is theoretisch. Dus daar leer je uit boeken. En leer je niet met je handen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het VMBO bestaat uit 4 leerwegen: de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte, de gemengde en de theoretische leerweg. Ik kort ze nu even af: BB, KB, GL en TL.
Bij BB heb je in de bovenbouw wel 16 uur praktijk per week. Het niveau leidt op tot een MBO-opleiding op niveau 2. Je kunt bij verschillende scholen kiezen voor afdelingen zoals Verzorging, Bouw, Elektrotechniek etc.
Bij KB heb je ook praktijk (ongeveer 12 uur per week) maar dat niveau is hoger dan BB. Je kunt met een KB diploma naar de vervolgopleidingen in het MBO op niveau 3 en meestal ook 4!
GL en TL hebben allebei hetzelfde niveau: je kunt ermee naar MBO niveau 4. GL heeft één vak van een beroepsafdeling (bijv. Bouw) maar dan wel op het niveau van TL.
Jouw vraag betreft KB en TL. Met beide VMBO diploma's kun je naar het MBO niveau 4 (waarna eventueel zelfs nog HBO mogelijk is) Met TL kun je ook nog naar HAVO4, dat kan niet met KB.
Ik adviseer altijd dat je moet kiezen wat het beste bij jou past: Als je al weet welke kant je op wilt en/of je houdt van praktisch bezig zijn en/of je cijfers zijn net op het randje, dan kun je het beste voor KB gaan.
Maar als leren je goed af gaat en/of je weet nog niet welke vervolgopleiding je later wilt doen, dan kun je beter TL kiezen.
GL is een prachtige tussenvorm, maar niet elk VMBO heeft GL in huis.