Heb je met mbo3 al kans op een goede baan?

Ik ga de opleiding maatschappelijke zorg doen en vroeg me af of niveau 4 perse noodzakelijk is. Wil graag doorleren maar weet niet of ik dat meteen na m'n niveau 3 opleiding ga doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Definieer "goede baan".
Amadea
5 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je bent opgeleid hoe betere baan je kunt krijgen. Dus het is altijd beter om wél niveau 4 te doen. Tenzij je genoegen neemt met eenvoudig werk en lager inkomen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je hebt zeker wel kans op een baan, maar wat vind jij een 'goede baan'?
MarBet
5 jaar geleden
https://www.s-bb.nl/kans
Hier kun je zien wat je baankansen zijn na een mbo opleiding. Begeleider gehandicaptenzorg (uitstroomprofiel van maatschappelijke zorg) geeft veel kans op werk.
Het verschil in salaris kan ik je niet vertellen, maar zal er zeker zijn. Je kan ook nog kijken of je meteen op niveau 4 kunt starten. Je bent toelaatbaar tot niveau 4 als je vmbo kader hebt behaald. Maar dat is niet altijd verstandig en kun je het beste in overleg doen, na niveau 3 kun je over het algemeen in 1-2 jaar een niveau 4 diploma halen.

Antwoorden (1)

Elke beroepsopleiding biedt kans op een baan (anders krijgt de opleiding nl. een negatief advies van de minister). Niveau 4 is dus niet noodzakelijk om een baan te vinden, maar de banen die je vindt met mbo3 zijn uiteraardop een lager niveau dan die je kunt vinden met mbo4. Het is maar net wat jij onder een 'goede baan' verstaat: meer geld? meer verantwoordelijkheid? Je mogelijkheden op de arbeidsmarkt zijn met een mbo4-opleiding een stuk groter, en bovendien biedt een mbo4-diploma ook de mogelijkheid naar het hbo door te stromen als je dat zou willen. Ga voor jezelf na waar je ambities liggen en wat je ervoor over hebt om die te bereiken en baseer daar je keuze op om wel of niet mbo te doen.