Ik loop stage bij de Jumbo en ik zit op het mbo. Gaat stage dan ook niet door?

Ik loop stage bij de jumbo maar nu alles op slot gaat. Gaat ook de stages door of niet?

15.3K
Sharonves
3 jaar geleden
Ik zou het vragen aan je mentor/docent.
Pieterke
3 jaar geleden
De supermarkten blijven voor zover nu bekend gewoon open. Dus dan zal je stage ook doorgaan. Kijk vanavond even naar de persconferentie.

Antwoorden (2)

Jouw stage gaat gewoon door tijdens deze vergaande lockdown. Bij Jumbo wordt als vanouds doorgewerkt,
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je moet kijken naar de school, niet naar de werkplek.
De school bepaalt.
SentWierda
3 jaar geleden
Ik dacht altijd dat de stage plaatsvindt op de werkplek en dat het dan niet uitmaakt of de school wel of niet is geopend.
Bovendien: je kunt ook stage lopen tijdens de schoolvakanties.
De vraagsteller mag juist blij zijn met deze unieke kans in deze periode stage te lopen bij een supermarkt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, de school is verantwoordelijk, niet de stageplek.
SentWierda
3 jaar geleden
Dat begrijp ik. Maar op de stageplek is toch niets bijzonders aan de hand?
De school mag toch blij zijn dat de stageplaats niet voor problemen zorgt?
Waarom zou de school dan moeilijk doen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een aantal redenen:
Niet alle leerlingen kunnen voldoen aan hun stage (klasgenoten lopen stage op een plek die gesloten is). De school kiest dan voor één lijn.
De school kan de leerling niet naar behoren begeleiden, omdat de school zelf gesloten is.
De school kan de veiligheid van de leerling op de stageplek niet garanderen, waardoor stages verplaatst worden, een andere invulling krijgen. Tijdens de eerste (minder heftige) lockdown heeft dit ook gespeeld.
Ik ken scholen die leerlingen hebben ondergebracht op andere plekken: zorg. Scholen die leerlingen vervangende opdrachten gaven die de stages vervingen. Kortom, scholen trekken voor alle leerlingen één lijn. Je kunt niet kijken naar een individu.
Het lijkt me sterk dat alle leerlingen hun stageplek hebben in een supermarkt. En dan nog,
kan de veiligheid (leerlingen en docenten) zwaarder wegen.
MarBet
3 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat de meeste mbo's de stages door laten gaan waar mogelijk. Dat de ene student dan wel door kan op stage en andere niet, is natuurlijk vervelend en lastig, maar geen reden om nog meer studenten achterstanden te laten oplopen. Op de school waar ik werk wordt gelukkig gehanteerd dat het van het leerbedrijf afhangt of de stage door kan gaan. En in de detailhandel betekent dat inderdaad dat stages in de kledingbranche stilliggen en in de supermarkten gewoon doorgaan. Ik hoop en ga ervan uit dat dit bij alle mbo scholen het geval is.
Dus een + van mij voor dit antwoord.
Dat antwoord kan niemand precies geven.

Het kabinet wil de scholen sluiten. Momenteel wordt gesproken over de basisscholen en middelbare scholen.
In dat geval betekent het dat het mbo-onderwijs wel geopend blijft.
Jouw school en aanspreekpunten blijven dan bereikbaar.
Gaat het mbo ook dicht, zal de stage waarschijnlijk verplaatst worden, omdat er geen interactie mogelijk is voor iedereen.

De vraag of de stages wel doorgaan indien de mbo-scholen open blijven, ligt aan de volgende omstandigheden:
Indien al jouw klasgenoten stage lopen op dezelfde soort stageplaatsen, kan de school ervoor kiezen om de stages te laten doorgaan. Iedere leerling kan dan voldoen aan de stageopdracht.

Indien een aantal klasgenoten stage loopt op stageplaatsen die sluiten (cadeauwinkel, bloemenzaak..) kan de school ervoor kiezen om deze kleine groep elders onder te brengen. De grootste groep kan dan naar de huidige stageplek blijven gaan.

Als bijna niemand meer terecht kan op de stageplaats (omdat de meerderheid stage loopt op plaatsen die sluiten), kan de school een aantal dingen doen:
Loop je stage zoals jij in de supermarkt, dan kun je blijven gaan. De anderen hebben pech en moeten het inhalen.
Of degenen die kunnen blijven gaan, gaan. De anderen krijgen vervangende opdrachten ipv stageopdrachten.
Of de school stopt alle vormen van stage lopen. Iedereen haalt het in op een later tijdstip. Of iedereen krijgt vervangende opdrachten.

Kortom, de school wacht vanavond af. Hierna gaat een groep overleggen wat voor jullie het beste is. De uitkomst kan van alles zijn.

Succes!