Stoppen met school voor je 18e: hoe gaat dat?

Ik ben 17 en ik wil graag stoppen met mijn mbo opleiding en gaan werken, ik heb mijn VMBO 3 diploma behaald. Ik zal even uitleggen waarom, ik ben 1,5 jaar geleden het avontuur aangegaan om verschillende trainingen en opleidingen te volgen buiten school. Ik mag mijzelf nu een gecertificeerd nagelstyliste, wimperstyliste en wenkbrauw styliste noemen. En ik blijf bij leren doormiddel van trainingen. naar mijn verbazing is het zo dat mijn salon nu ruim een jaar mega goed loopt. Ik probeer het met school te combineren, maar dit gaat erg lastig. Aangezien ik naast mijn 5 dagen naar school nog 40/50 uur in de week erbij werk, denk dan aan de avonden tot 23:00 en de zaterdag en zondag 14 uur per dag. Ik heb een salon aan huis en ben aan het kijken om ergens een pand te kunnen huren.
Ik sta ingeschreven bij kvk, en mijn bedrijf groeit alleen maar. Ik weet zeker dat ik in de toekomst dit wil blijven doen.

Het enige wat mij nu tegen houd is school... en de leerplicht...

Ik heb wel eens gehoord van uitzonderingen, en dat mensen vroegtijdig kunnen stoppen met school.

Misschien dat iemand hier tips heeft om mij te helpen.

groetjes

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het niet mogelijk om een MBO opleiding tot schoonheidsspecialiste (of iets vergelijkbaars) te doen? Met de diploma's die je al hebt, kun je misschien wel veel vrijstellingen krijgen het eerste jaar. Als je dan 18 bent, kun je alsnog stoppen. Overigens kan het natuurlijk nooit kwaad om je kennis uit te breiden mocht het een keer niet meer zo goed gaan met de salon. Ik vind het in ieder geval heel knap dat jou het je lukt om twee balletjes hoog te houden. Dus mijn complimenten. Hopelijk vind je snel een oplossing.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie!

Antwoorden (1)

Tot je 18e ben je nog verplicht naar school te gaan zolang je geen startkwalificatie hebt gehaald. VMBO3 is niet genoeg voor een startkwalificatie. Zolang je aan de kwalificatieplicht moet voldoen, is het niet toegestaan om fulltime te werken. Of (en hoe) dat wordt gecontroleerd als je een eigen bedrijf bent begonnen weet ik niet. Maar het is in elk geval geen reden om te mogen stoppen met school.

Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk voor de kwalificatieplicht, maar daar voldoe je niet aan. Het starten van een eigen onderneming is geen reden om voor je 18e te stoppen met je opleiding.

Voorlopig dus nog even naar school. Daarbij kun je wel parttime werken. Als je nu zo gemakkelijk aan je klanten komt dat je er fulltime van kunt werken, kun je je ook afvragen of je niet te goedkoop bent. Als jij je prijzen verhoogd en je agenda minder vol zet, heb je meer tijd voor school en houd je er net zoveel geld aan over.

Los daarvan moet je je realiseren dat het afgelopen jaar geen normaal jaar is geweest. Jij had misschien veel meer klanten dan verwacht, maar dat zou ook kunnen komen omdat vanwege Corona de concurrentie minder werkte.