Mag je al je openstaande vakantiedagen opnemen in je opzegtermijn?

Mag je al je openstaande vakantiedagen opnemen in je opzegtermijn? Het betreft een vast contract. Of kan een werkgever je dit verbieden en je opdragen je vakantiedagen te laten uitbetalen?!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Vrij nemen gaat in overleg. Als er een goede reden is om te weigeren mag dat.
Gevolg zal bijneinde contract zijn dat ze uitbetaald worden dan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wellicht kun je de datum van het opzeggen van je termijn verschuiven, zodat je dan vakantiedagen opneemt. Bijvoorbeeld je opzegtermijn is 1 maand en je hebt 2 weken vakantiedagen. Dat je dan nog 6 weken in dienst bent en je werkgever gaat akkoord met 4 weken werken en 2 weken 'vakantie'.

Antwoorden (1)

Het opnemen van vakantie mag een werkgever weigeren als er een bezettingsprobleem of zo is. Dus daarover moet je altijd overleg plegen. Het kan dus zo zijn dat je niet al je verlof kan opnemen aan het einde van je dienstverband.
Dan is de werkgever verplicht om je verlof af te rekenen.
Het beste kun je als werknemer je verlof schriftelijk aanvragen want dan ben je het best beschermd. De werkgever moet dan binnen 2 weken schriftelijk reageren met wel of niet mogelijk en dan mag hij alleen weigeren bij gewichtige redenen. Zie burgerlijk wetboek in de bronvermelding.