Hallo , ik ben slechthorend maar ik zou graag later een jaar of 1, 2 in het leger zitten. Zou dat kunnen met mijn beperking?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer maar omdat ik ergens heb gelezen dat er een dove Amerikaan als zo lang super graag bij het leger woud mogt die er toch bij. En ik ben nog niet doof ;)

Antwoorden (1)

Dat zal er van afhangen wat je nog kunt horen, maar als je echt slechthorend bent dan neem ik aan dat je ook beperkt in het dagelijks leven.

In de folder van defensie over de medische keuring staat bij het onderdeel "gehoortest" het volgende:

"De militair moet geluidssignalen kunnen onderscheiden, spraak kunnen verstaan bij achtergrondrumoer en de richting van het geluid kunnen inschatten. De militair werkt in een omgeving waar lawaaibelasting niet altijd voorspelbaar of vermijdbaar is. Door middel van een geautomatiseerd systeem wordt nagegaan of er een afwijking van het gehoor bestaat. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een geluiddichte cabine en een koptelefoon, waarbij er hoge en lage tonen klinken, waarop u moet reageren. Indien nodig wordt er een aanvullende test verricht, waarbij het overbrengen van geluid via het bot naast het oor wordt gemeten. Als sprake is van beperkingen of wanneer de meting onder een bepaalde grenswaarde komt, kan dat tot afkeuring leiden. Bij twijfel wordt u verwezen naar de KNO-arts van het Centraal Militair Hospitaal te Utrecht. Voor dit onderzoek is het van belang dat u twee dagen van tevoren zo min mogelijk aan lawaaibronnen als discobezoek, motorrijden en mp3-speler bent blootgesteld."

Oftewel: als je gehoorbeperkingen hebt OF wanneer de meting onder een bepaalde grenswaarde komt, zul je in elk geval bepaalde functies niet kunnen vervullen. Geen actieve dienst, in elk geval. Zoals ik al schreef ga ik er vanuit dat als je jezelf omschrijft als slechthorend, dat betekent dat je daardoor beperkingen ervaart in je dagelijks leven. Dat zou dus een afkeuringsgrond zijn volgens deze folder. Wel is het zo dat de grenswaarde er niet bij staat en dat de exacte eisen kunnen verschillen per afdeling. Voor de Marine gelden bijvoorbeeld andere visuseisen dan voor de Landmacht, maar voor het gehoor staan er nergens op de site specifieke eisen vermeld. Je kunt dus altijd bellen en vragen welke eisen er nu exact gelden, maar in principe mag je dus geen gehoorbeperking hebben. Maar misschien zijn er wel specifieke functies waarbij een gehoorbeperking een minder groot bezwaar is, alleen zijn dat waarschijnlijk niet de functies die iemand in gedachten heeft als hij heel graag bij defensie wil werken. Spijtig voor jou natuurlijk.

Toegevoegd na 3 dagen:
Sorry, die link werkt niet. Deze als het goed is wel: https://werkenbijdefensie.nl/userfiles/brochure%20keuring.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De link bij de bron bij je antwoord werkt niet. Deze https://werkenbijdefensie.nl/userfiles/brochure%20keuring.pdf wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks, Toni! :-) Ik heb 'm toegevoegd aan m'n antwoord, zodat hij direct zichtbaar is.