Wat zijn mijn rechten als ik zwanger ben en mijn werkgever mij verplicht naar kantoor te komen?

Ik ben nu 20 weken zwanger. Onverwachts, hierdoor had ik geen geschikte woning en ga ik bij mijn vriend intrekken ongeveer 1.5 uur bij mijn werk vandaan (zonder files). De afgelopen 2 jaar hebben we door corona fulltime thuis gewerkt. Daarna werd gezegd dat 2 dagen per week naar kantoor voldoende was (nieuw thuiswerkbeleid). Ik had het netjes met mijn leidinggevende afgestemd en aangegeven dat ik prima 2 dagen per week naar kantoor wilde komen vanuit mijn nieuwe woonplaats. Mijn reiskostenvergoeding wordt voor maar een kwart vergoed, maar dat neem ik voor lief.

Het bedrijf wil nu ineens echter dat iedereen weer fulltime naar kantoor komt. Dit geeft weerstand bij veel medewerkers. Ik heb aangegeven dat dit voor mij echt niet haalbaar is, ik zit op de helft van mijn zwangerschap en 3 uur per dag reizen (zonder files, die staan er eigenlijk altijd) is voor mij té veel. De afgelopen 2 jaar heb ik goed gepresteerd en goede beoordelingen gehad ondanks het thuiswerken, maar toch geven zij nu als antwoord dat het mijn keuze was om zo ver te gaan wonen en ze geen uitzonderingen maken.

Wat zijn mijn rechten?

2 jaar geleden
2.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Je werkgever kan gewoon verwachten dat iedereen op kantoor komt. Dat is je normale werkplek.
Inekez1
2 jaar geleden
Er bestaat geen algemeen recht op thuiswerken. Alleen als je (contractueel?) iets met je werkgever hebt afgesproken over blijvend thuiswerken (gedurende zwangerschap, of ook daarna??) kun je je daarop beroepen. Je hebt het recht om zwanger te worden en het recht om te verhuizen, maar niet het recht om thuis te werken.
crispy
2 jaar geleden
Als jij niet op schrift hebt staan dat je voortaan slechts 2 dagen per week naar kantoor hoeft te komen, dan heb je weinig recht om daar van af te wijken.
Je kunt natuurlijk wel proberen om in alle redelijkheid en billijkheid af te stemmen dat je meer thuis werkt. Maar recht heb je daar niet op, want in je arbeidsovereenkomst staat in principe de locatie van je werkplek vermeld en daar heb je recht op.
MarBet
2 jaar geleden
Als het weerstand geeft bij veel medewerkers kun je ook nog kijken of de ondernemingsraad iets kan betekenen (als die er is).

Antwoorden (2)

Als de werkgever verlangt dat je naar kantoor komt, ga je naar kantoor. Dat zou je namelijk ook hebben moeten doen als je zwanger was geweest toen er nog geen corona was/geen thuiswerkadvies danwel verplichting in verband met corona.

Dit kan alleen anders zijn als er schriftelijk of mondeling onvoorwaardelijk is overeengekomen dat je voor onbepaalde tijd niet meer naar kantoor hoeft te komen. . Dit is niet aannemelijk want het thuiswerkbeleid was een gevolg van omstandigheden en die omstandigheden (het thuiswerkadvies van de overheid als gevolg van corona) zijn nu voorbij.

Als je ziek bent en daardoor niet kunt werken, blijf je thuis.

En ieder bepaalt zelf hoe ver hij van zijn werk gaat wonen, daar heeft de werkgever niets mee van doen.
Computoon
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Oneens. Er zijn blijkbssr verwachtingen gewekt dat dit acceptabel is - kun je als werkgever niet zomaar terugdraaien,.
ronron1212
2 jaar geleden
@Computoon + @tinus1969 hoezo verwachtingen?
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212
"Daarna werd gezegd dat 2 dagen per week naar kantoor voldoende was (nieuw thuiswerkbeleid). Ik had het netjes met mijn leidinggevende afgestemd en aangegeven dat ik prima 2 dagen per week naar kantoor wilde komen vanuit mijn nieuwe woonplaats."
Dat zijn verwachtingen. Etc. Kun je als werkgever niet zomaar op terugkomen.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus1969 ook dat is een tussen fase geweest die ingegeven was door corona. dat is nog steeds geen verwachting.
Je werkgever kan je verplichten weer fulltime op kantoor te werken. Er bestaat namelijk geen wettelijk recht op thuiswerken. Dat heeft tot gevolg dat de werkgever het verzoek om (deels) thuis te werken mag afwijzen.
Wel heeft de werkgever een zorgplicht, wat in houdt dat hij moet zorgen voor een veilige werkplek.
Er bestaat de Wet flexibel werken, op basis waarvan je een verzoek kan doen om je werkplek aan te passen naar thuis werken. Maar dit verzoek mag de werkgever, zonder motivering afwijzen omdat er geen wettelijk recht op thuiswerken bestaat.
Naast je rechten met betrekking tot je werkplek, heb je ook rechten als zwangere werknemer. Je werkgever moet er ook voor zorgen dat jij tijdens je zwangerschap en gedurende de eerste zes maanden na je bevalling veilig kunt werken. Deze rechten staan op de site van de Rijksoverheid (zie de tweede link).
Als je van mening bent, dat de (minimaal) drie uren reistijd bezwaarlijk is in verband met je zwangerschap, en je werkgever wil je niet tegemoet komen, dan kan je het beste contact opnemen met de arbodienst van je werkgever. De arboarts (of arboverpleegkundige) kan vaststellen wat in verband met je zwangerschap wel en niet van je verwacht mag worden.