Wat te doen als je een functie op hoog niveau wilt en qua kennis kunt, maar qua competenties niet?

Stel:
je voldoet qua opleiding, kennis en vaardigheden aan alle mogelijke eisen voor een functie op een bepaald niveau, maar je mist bepaalde communicatieve vaardigheden waardoor je keer op keer op stukloopt.

Het ontwikkelen van die communicatieve vaardigheden is geen mogelijkheid (neem dit even aan als gegeven, aub).

Je kunt wel een functie op lager niveau doen, maar je weet nu al dat je in die baan enorm ongelukkig gaat worden.

Wat moet je dan doen?
Blijven proberen op het niveau waar het steeds fout gaat, of je erbij neerleggen dat je a) 1/3 van je tijd (8 uur per dag) ongelukkig gaat zijn en b) hier nog een stuk minder voor betaald krijgt dan de ambitiebaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als je die hogere functie niet aankunt en je daarin ontwikkelen onmogelijk is, dan gaat het niet. Jij zou dan ongelukkig zijn en je werkgever ook, dus dat gaat niet lukken.
Als je denkt dat de functie op lager niveau je ook ongelukkig maakt, dan zou je die ook niet moeten uitoefenen.
Zoals je het dilemma nu beschrijft is het geen dilemma en kun je beter op zoek gaan naar een soort tussenfunctie of misschien iets op heel ander gebied...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Competenties zijn belangrijker dan kennis, omdat kennis makkelijker is op te doen. Er zit dus weinig anders voor je op dan een ander functie niveau te doen dan je voor ogen hebt.

Maar, dat betekend niet dat je vervelend werk moet doen. Je zou bijvoorbeeld als assistent in een consultancy bedrijf kunnen werken. Inhoudelijk uitdagend werk, maar weinig klantcontact en daardoor vooral qua communicatieve vaardigheden minder uitdagend.

Maak anders een afspraak met een jobcoach. Er zijn ongetwijfeld wel banen die beter in jou straatje passen.

En uiteindelijk is het werk, dat hoeft je niet gelukkig te maken.