Een werkgever betaalt de eerste weken van een ziekteverzuim zelf dacht ik..maar ook als de werknemer voor de 2e keer binnen bepaalde tijd ziek wordt?

Toegevoegd na 16 minuten:
Dat er salaris uitbetaald wordt is niet wat ik bedoel.. ik bedoel eigenlijk of de werkgever verzekerd is voor een tweede ziekteverzuim omdat het eerste ziekteverzuim al door de werkgever zelf is betaald..

Toegevoegd na 34 minuten:
Nog een aanvulling: ik vraag het omdat er laatst iets voorviel in een kennissenkring waarbij de zieke werknemer het idee kreeg dat hij beter die eerste 6 weken van zijn tweede ziekteverzuim had kunnen thuisblijven..er was bij het bedrijf niet veel werk op dat moment en hij kreeg het gevoel dat als hij thuis was gebleven het de werkgever minder had gekost...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je nu precies weten? Of het veel geld heeft gekost voor de werkgever? Afhankelijk van het feit of hij wel niet verzekerd is lijkt me!

Het beste antwoord

Het ligt er helemaal aan óf en hoe de werkgever verzekerd is tegen ziekteverzuim. De verzekeringsvoorwaarden kunnen verschillen. Hoe hoger de premie, hoe meer er uitbetaald wordt door de ziekteverzuimverzekering. De ervaring die ik vanuit mijn werk (betrokken bij salarisadministratie) bij verschillende bedrijven had, is dat de eerste paar ziektedagen vaak niet verzekerd zijn. Dan is het voor de werkgever "gunstiger" als een werknemer een aaneengesloten periode van 30 dagen ziek is, dan dat hij 15 perioden van 2 dagen ziek is, om maar een extreem voorbeeld te noemen. Maar hoe je het ook wendt of keert, meer en langer ziekteverzuim leidt op een gegeven moment altijd tot een hogere premie. Jaarlijks wordt de premie vastgesteld, mede op basis van het aantal gedeclareerde ziektedagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In principe wel. Indien een (bedrijfs)arts achter diegene zijn ziekteverzuim staat, betaalt de werkgever (uitzonderingen zijn vakantiekrachten etc. Ik ga uit van een vast contract).

Echter indien een bedrijfsarts degene niet "ziek" benoemt, kan diegene hooguit verlof (snipperdagen) opnemen om "betaald" ziek te zijn. Een andere optie is onbetaald verlof.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hiervoor kan een werkgever zich verzekeren. Doet hij dit niet zal hij dit ook gewoon zelf moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste werkgevers hebben geen verzekering voor ziekte verzuim. Deze verzekering zijn erg duur. Dus de meeste werkgevers dragen het risico van ziekteverzuim zelf ook voor de tweede keer binnen een bepaalde tijd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nee ook op je toevoeging de werkgever betaald en krijgt niets terug.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me dus af of dat zo is. Bij alle bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt heb, hadden ze een ziekteverzuimverzekering. Dat ging om bedrijven in het MKB variërend van 20 tot 40 man personeel. (ps. dat minnetje is niet van mij).
ronron1212
12 jaar geleden
Nou dat ging lange tijd geleden wel op maar tegenwoordig echt niet meer.
Uitgaand van vaste aanstelling of langer contract:
De werkgever betaalt wel meer dan een paar weken.
In principe moet de werkgever een jaar doorbetalen (100%) en daarna nog een jaar 70%.

Als je in korte tijd 2 keer ziek wordt is er maar 1 punt van belang: Hebben die 2 keer ziekmelden met elkaar te maken (1 ziekte) of staan ze geheel los van elkaar.
Als je totale ziekte minder dan 1 jaar is maakt het sowieso niet uit, maar het zou kunnen dat je bij je eventjes beter melden en daarna weer ziek de werkgever niet verplicht wordt om je loon weer opnieuw 2 jaar door te betalen....is natuurlijk alleen van belang bij werkelijk langdurige aandoeningen. En dan val je ook eerder terug naar die 70%.

Het maakt daarbij niet uit of je werkgever zich verzekerd heeft voor zieke werknemers of niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Op je toevoeging: Het had de werkgever alleen minder gekost als ie verzekerd is voor ziekte van het personeel. Dan had ie maar 1 keer het eigen risico (eerste dagen) gehad voor eigen rekening.
Is ie niet verzekerd dan maakt het niet uit.

ps. Als de woonwerk vergoeding , als die al betaald wordt bij dat bedrijf, vervalt bij ziekte had de werkgever dat natuurlijk wel bespaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. De werkgever betaalt de eerste 104 weken van ziekte (of korter als het contract niet verlengd wordt o.i.d.). Na die 104 weken komt het uwv om de hoek kijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eerste jaar 100% en tweede jaar 70% met als ondergrens het minimumloon. Of course!