Tot waar gaat "collega" zijn?

Een collega van me gaat trouwen en nu heb ik een uitnodiging gekregen. Nu vind ik persoonlijk dat dat voor mij verder gaat dan wat ik vind vallen onder collega zijn en dus ga ik niet naar zijn trouwerij. Maar nu vroeg ik me dus af van waar eindigd het collega zijn en gaat het verder dan dat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, wat een onzin. Je kunt op het werk toch een vriendengroepje hebben. Die kun je dan ook gewoon uitnodigen. Wat is het probleem nou...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Collega is een ruim begrip. Maar vindt het juist wel een mooi gebaar dat hij je uitnodigd! Ga samen met wat andere collega's het is tenslotte je collega! Snap niet wat je daar te ver aan vind gaan, vindt het eerder oncollegiaal als je niet gaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo Als pesu al zegt. als je goed met elkaar op kan schieten op de werk vloer, is het best normaal dat er collega's zijn die je uitnodigen voor een verjaardag of in dit geval bruiloft..
Je hebt natuurlijk het recht om te zeggen ik ga niet. maar ik zie het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan even naar het gemeentehuis als je niet zo ' dik ' bent met elkaar, wordt zeker gewaardeerd ze hebben je ten slotte uitnodigt
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind dat je zelf moet weten of je gaat. Ik ga zelf trouwen in november. En ik nodig geen collega's uit. Ik heb daar geen behoefte aan. Vind het aardige lui hoor, maar nee, voor mij hoeft het niet. Als je het gevoel hebt dat het niet op prijs gesteld word als je niet komt, en je hebt daar problemen mee, ga dan alleen naar de plechtigheid in het gemeentehuis. En als je gewoon niet wilt, prima, maar stuur dan een felicitatie kaartje ;-)

Het beste antwoord

Daar zijn geen richtlijnen voor. Dat bepaal je helemaal zelf. Net zoals jouw collega heeft besloten om jou wel uit te nodigen, kun jij besluiten om niet naar de bruiloft van je collega te gaan. Op mijn werk zie ik daar ook verschil in. De een houdt werk en privé strikt gescheiden, de ander gaat wel in zijn privé tijd om met collega's.
En beide standpunten worden gerespecteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal ga je met een afvaardiging van het werk naar de receptie; alleen als je al bij elkaar over de vloer komt is het "gewoon"dat je voor de bruiloft wordt uitgenodigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bepaal je zelf. Wanneer je fulltime werkt, is het mogelijk dat je je collega vaker ziet dan je partner. Dus kan het logisch zijn dat je elkaar heel goed leert kennen.
Wanneer je wisselende collega's hebt zal er heus wel verschil zijn met wie je goed kan opschieten oef niet. En met sommigen kun je een vriendschap krijgen. Het ligt eraan of je je ervoor openstelt.
Het is ook goed mogelijk dat jij je daar niet prettig bij voelt en er liever niet over privé dingen hebt. In dat geval is het niet raar dat je niet geïnteresseerd bent in die bruiloft.

Je bepaalt zelf in hoeverre je je collega's in je leven toelaat. Maar ik persoonlijk zou me niet prettig voelen als ik met m'n collega alleen maar zakelijke dingen kan bespreken. En het niet kan hebben over dingen die me bezig houden in het privéleven. Interesse voor elkaar. En daar zou voor mij een bruiloft ook bij horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat is heel persoonlijk lijkt me. Als je met 3 a 4 collega's in een ruimte zit dan ben je closer met ze dan in een fabriekshal met 40 a 50 bijvoorbeeld. Als je dagelijks met een paar collega's omgaat lijkt het gewoon onbeleefd om niet op die uitnodiging in te gaan, tenzij je een bloedhekel aan die persoon hebt natuurlijk. Het zou je in dat geval zelfs kwalijk genomen kunnen worden en dat is ook niet bevorderlijk voor de verdere collegiale omgang.