hoe kun je je voor het werk bedienen voorbereiden?

als vakantiewerk ga ik bedienen bij een best chic restaurant, ik ben dolblij dat ik ben aangenomen, maar heb echter nog nooit eerder dit werk gedaan. ik wil graag een goeie indruk maken dus hoe kan ik mij hier goed op voorbereiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Wat inderdaad heel belangrijk is, is het goed kunnen lopen met een vol dienblad. Het laatste wat je wilt is dat je in zo'n chic restaurant op je eerste werkdag een vol dienblad laat vallen. Verder kun je misschien bij vrienden/familie rondvragen naar handige tips. Wat je ook kunt doen is als jij een keer uit eten gaat kijken hoe jij bediend wordt en misschien kun je hier een paar handige punten voor jezelf opstellen. Verder zal ik zorgen dat je genoeg kennis hebt om op de meest standaard vragen van klanten antwoord te kunnen geven.

En verder zullen ze je in het restaurant ook wel zo veel mogelijk gaan helpen hoor. Je moet vooral niet te zenuwachtig worden want dan maak je gegarandeerd fouten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

oefenen met dienbladen! ik hoor genoeg verhalen van mensen die niet met dienbladen kunnen lopen, en er dus een potje van maken. zorg dat je de juiste balans vind, als je een glas rode wijn over iemand heen gooit ben je de klos..
wees erop voorbereid dat je waarschijnlijk niet veel pauze zult krijgen. in een restaurant heb je altijd wat te doen.
geen hakken aandoen! ookal ben je nog zo goed in hakken lopen. (sorry als je een jongen bent trouwens). de hele dag op hakken lopen is echt niet te doen!
zorg dat je er netjes en verzorgd uit ziet, schone kleding, haar in een staart (haren in het eten is niet lekker), nagels niet al te lang (eten onder je nagels..).
succes alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uit eten gaat goed opletten hoe jij bediend wordt. Als je vrienden of kennissen hebt die zoiets al hebben gedaan of dien aan hun tips vragen. Niet zenuwachtig worden, zorg dat je zelf verzekerd bent. Thuis kun je ook al oefenen met het tafel afruimen door de borden op je arm neer te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oefenen met borden lopen, of met een dienblad vol glazen, dit is meestal best lastig als je dat nog nooit gedaan hebt. maar dat leer je daar allemaal wel hoor, er zijn genoeg mensen die dat nog niet kunnen al gaan ze in een restaurant werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk hoor! Misschien kun je je via het internet alvast een beetje de basisbegrippen en etiquette van de horeca eigen maken. Wist je bijvoorbeeld dat je rechts van de gast hoort te staan bij het inzetten en afruimen van borden en glazen en bij het uitserveren van dranken? Die info (en nog veel meer wetenswaardigheden) vind je hier:
http://www.serveerkunde.be/bediening.html
Ga je bedienen op het terras? Ook daarvoor kun je tal van nuttige tips op het internet vinden, zoals hier:
http://www.missethoreca.nl/1071955/cafe/vakkennis/terras/CafTerrasTienTipsVoorGoedPersoneel/RegelsVoorTerrasmedewerkers.htm
Tips voor hogere fooien kun je er ook vinden. Zoals deze:
- Draag onderscheidende kleding of accessoires, zoals een bloem in het haar.
- Hurk bij het opnemen van bestellingen en breng je ogen op ooghoogte van de klant.
- Herhaal de bestelling letterlijk in plaats van (bijvoorbeeld) enkel en alleen ’ok’ te zeggen.
- Geef een gulle lach aan mensen in plaats van een gesloten glimlach.
- Vraag tijdens het eten aan gasten of "alles naar wens" is.

Veel succes én plezier met je vakantiebaan!
Pieter2011
12 jaar geleden
ik denk persoonlijk niet dat ze je direct met volle dienbladen laten lopen, dat zul je toch eerst moeten leren.
Als ze een afhaal hebben kun je misschien de kaart een beetje doornemen en leren wat alles is.
Je serveert de borden rechts in en je haalt links weer uit, probeer niet in één keer heel veel vast te houden dat kan zo mis gaan, loop liever nog een keertje vaker.
Verder lang haar vast doen, schone handen en nagels, kleding heb je of krijg je van het bedrijf als het goed is.

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij hebben je aangenomen, dus zij geloven dat je het kunt. Ze zullen je echt niet zomaar in het diepe gooien hoor. Het zou hun goede naam ook aantasten als ze jou dingen laten doen die boven je kracht gaan.
Eerste dag(en) goed kijken en luisteren naar collega's die al langer dit werk doen.
En vragen hoe en wat,
En ga er ook maar vanuit dat je de eerste avonden bekaf zult zijn.
anneliez