Waaraan moet de tekst van een getuigschrift bij uitdiensttreding voldoen?

ben slachtoffer van collectief ontslag wegens reorganisatie, zonder herrie. en wil een behoorlijk getuigschrift die ik kan gebruiken als er om gevraagd word.

9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het getuigschrift moet voldoen aan onderstaand artikel (BW 7:656) uit het Burgerlijk Wetboek.

Het moet óf neutraal zijn of positief.

Neutraal:
Naam (X) heeft van XXX tot XXX als XXX gewerkt bij XXX als XXX.
(Zeg maar: de punten a, b en c uit onderstaands wetsartikel).

Alleen met jouw goedkeuring mag er ook in komen staan:
Hoe je die tijd gewerkt hebt (c.), hoe de arbeidsovereenkomst is geëindigd (d) en waarom de arbeidsovereenkomst beëindigd is (e.)

"Artikel 656

1. De werkgever is verplicht bij het einde van de arbeidsovereenkomst de werknemer op diens verzoek een getuigschrift uit te reiken.

2. Het getuigschrift vermeldt:

a. de aard van de verrichte arbeid en de arbeidsduur per dag of per week;

b. de begindatum en de einddatum van het dienstverband;

c. een opgave van de wijze waarop de werknemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan;

d. een opgave van de wijze waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd;

e. indien de werkgever de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd, de reden daartoe.

3. De in lid 2, onderdelen c, d en e, genoemde gegevens worden slechts op verzoek van de werknemer in het getuigschrift vermeld.

4. Indien de werknemer de arbeidsovereenkomst heeft opgezegd en hij deswege schadeplichtig is geworden, is de werkgever gerechtigd dit in het getuigschrift te vermelden.

5. De werkgever die weigert het gevraagde getuigschrift af te geven, nalaat aan een verzoek als bedoeld in lid 3 te voldoen, in het getuigschrift door opzet of schuld onjuiste mededelingen opneemt of het getuigschrift van een kenmerk voorziet of op een bepaalde wijze inricht om daarmee aangaande de werknemer enige mededeling te doen die niet in de bewoordingen van het getuigschrift is vervat, is zowel jegens de werknemer als jegens derden aansprakelijk voor de daardoor veroorzaakte schade.

6. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken."

Toegevoegd na 1 minuut:
(Zeg maar: de punten a, b en c uit onderstaands wetsartikel). moet zijn:

(Zeg maar: de punten a en b uit onderstaand wetsartikel).
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Goh, dat dat allemaal wettelijk is geregeld, dat wist ik niet! Bijzonder!
Computoon
9 jaar geleden
(Te weinig ruimte bij antwoord, daarom bij reactie): Omdat het in een situatie van reorganisatie voorkomt dat er nogal wat mensen vertrekken, bestaat de kans dat er nog maar weinig mensen ‘over’ zijn die je als referentie kunt vragen. Daarom mag het getuigschrift in zo’n situatie best uitvoerig zijn. Een positief fantasiegetuigschrift voor banketbakker Bert Bakker (waarin de wettelijke punten verwerkt zijn) zou er dan als volgt kunnen luiden: “De heer B. Bakker was bij onze organisatie voltijds in dienst als banketbakker van 1 maart 2012 t/m 31 juli 2014. Gedurende deze periode heeft Bert een grote variëteit aan werkzaamheden op dit vakgebied uitgevoerd. In zijn periode als leerling-banketbakker bestonden zijn taken met name uit A, B en C. Nadat hij, tijdens zijn dienstverband bij ons bedrijf, de opleiding tot D met zeer gunstig gevolg voltooide, heeft hij zich vooral toegelegd op E, F en G. Alle genoemde werkzaamheden heeft hij met enthousiasme en met een grote mate van zelfstandigheid uitgevoerd. Geheel op eigen initiatief heeft hij product H ontwikkeld, dat maandenlang een positieve bijdrage aan onze omzet heeft geleverd. Bijzonder in het oog springende eigenschappen van zijn functioneren waren I, J en K. Als voorbeeld daarvan mag dienen, dat (…) Als gevolg van langdurige ongunstige bedrijfseconomische omstandigheden heeft onze onderneming, evenals vele andere in deze bedrijfstak, moeten besluiten te reorganiseren. Als gevolg hjervan zijn, met goedkeuring van het UWV, een aantal dienstverbanden beëindigd. Omdat de heer Bakker de jongste was in zijn leeftijdscategorie is hierbij helaas ook zijn arbeidsplaats komen te vervallen, hetgeen wij zeer betreuren. Wij kunnen deze positief ingestelde harde werker, aan wie zijn collega’s een voorbeeld konden nemen, dan ook aan iedere collega-werkgever aanbevelen en wensen Bert zeer veel succes toe bij zijn zoektocht naar een nieuwe werkkring.” Plaats, datum
Handtekening/naam directeur
constant
9 jaar geleden
duidelijk, dank

Andere antwoorden (1)

Laat ze schrijven dat jou inzet, niet de oorzaak was van de malaise binnen het bedrijf waaruit het collectief ontslag voortkomt.. Evt dat dit geheel te wijten is aan het handelen van de directie.