Wanneer gaat de werktijd bij een werkgever in? Is dit bij aanvang op terrein of bij aanvang werkzaamheden?

Wij gebruiken een applicatie waarbij men ingelogd moet zijn. Bij internet/netwerk storing, of bij vragen van collega's in het gangpad logt men te laat in en is men dus "te laat" terwijl als werknemer je al wel bezig bent voor de werkgever...
Bij mijn weten was het wettelijk geregeld dat de werktijd begin bij het binnentreden door de voordeur van het bedrijfspand maar ik kan dit nergens terugvinden? Heeft iemand hier een bronvermelding of uitleg over??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je niet gewoon tegen je collega's zeggen dat ze even moeten wachten omdat je eerst moet inklokken, voordat je te laat bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heb ik het idee dat ik een uitstervend ras ben, met mijn idee dat werktijd betekent dat ik ook echt wérk. Ik schrijf geen uren voor de trap op lopen, mijn jas ophangen, koffie halen, bij de waterkoeler praten over de film die ik gisteren heb gezien, en, misschien ongelofelijk, GV'en.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook niet SuzyQ. Dat het soms wel eens wat onvoordelig uitpakt omdat je ook altijd eerder moet zijn dan de aanvangstijd van je werk en je daar zelden of nooit iets voor terugziet neemt niet weg dat je daar geen uren voor schrijft.

Het beste antwoord

Als je kijkt in de arbeidstijdenwet staat in artikel 4.3 lid 2 er in verschillende sectoren andere regels kunnen gelden. Verder staat in 4.3 lid 3 dat de werkgever de verplichting heeft om te zorgen dat de regels duidelijk zijn en dat men zich op een goede manier moet kunnen registreren.

Even makkelijk uitgelegd: Je werkgever moet zorgen dat het duidelijk is wat nou wel of niet onder "werktijd" valt en moet de registratie zo regelen dat als jij op je werk aankomt jij ook gelijk jezelf kan inloggen, zonder dat er werktijd voor jou verloren gaat als je werkoverleg pleegt op de gang of bij een storing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de werkgever is verantwoordelijk een half uur na en voor je werktijd, er is niets geregeld over werktijden, maar lijkt mij als je het kantoor binnenstapt, of alsje niet op kantoor werkt je je werkzaamheden start.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel werk ik via een uitzendbureau op een kantoor. Ik log in en uit met een pasje bij de voordeur. Vaak zit ik pas 5 minuten later op mijn plek. Ik word betaald voor de tijd die ik binnen ben, niet voor de tijd die ik op mijn plek zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo kan het inderdaad afgesproken zijn, bij mijn laatste werkgever werkten we ook met pasjes, maar ik werd betaald voor de tijd die ik blijkens de computerregistratie achter mijn bureau werkend had doorgebracht (althans, ik moest mijn uren digitaal indienen, dat werd vergeleken met het registratiesysteem). Dat is dus ook nog een mogelijkheid. Ik neem dus aan dat de werkgever vrij is om hier afspraken over te maken.
Er zullen ongetwijfeld regeltjes voor zijn, maar die gelden alleen als je voor de rechter staat.
In het algemeen moet je er voor zorgen dat je op tijd op je werkplek bent. Je werkgever betaalt je voor b.v. een 30 of 40 uurige werkweek. Heb je speciale werkkleding aan voor het verrichten van je werk, dan heb je die dus aan op het moment dat je werk begint en je kleed je dus niet om in de baas zijn tijd.
Natuurlijk komt het wel eens voor dat je bij binnenkomst door een collega wordt aangesproken over je werk en iedere werkgever zal daar rekening mee houden. Maar als je om b.v. 8.00 uur ingelogd moet zijn, dan ben je om 8.00 uur ingelogd. Je collega dient daar rekening mee te houden. Verantwoordelijkheidsgevoel en nakomen wat je met elkaar hebt afgesproken, daar gaat het hier om. En laat de regeltjes de regeltjes. Als je die hanteert, zit je over 10 jaar nog op dezelfde plek.
Maak er wat leuks van.