Help !! Kan je zo maar per SMS of E-mail ontslagen worden ? (zie toelichting)

Stel je contract loopt af in het weekend bij een werkweek van maandag t/m vrijdag.
Is het rechtsgeldig als de werkgever je contract op zaterdagavond (tevens aanvang van de vakantie, de vrijdag voorafgaand) per E-mail opzegt, zonder een ontvangstbevestiging te verlangen ?
En welke stappen kan je het beste ondernemen om protest aan te tekenen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is geen ontslag, dit is een contract dat afloopt op de afgesproken dag. Het is zelfs rechtsgeldig als de werkgever helemaal niets vertelt op wat voor manier dan ook, zolang hij niet toestaat dat je na afloop van je contract weer aan het werk gaat.

Juridisch gezien is die e-mail meer dan waar je recht op hebt, een soort herinnering aan het feit dat je contract afloopt. Je kunt dan ook helemaal niets doen om hier protest tegen aan te tekenen.

Overigens mijn persoonlijke mening: het mag dan juridisch correct zijn, ik vind het wel schofterig dat sommige werkgevers dit doen. Nu je weet dat sommige werkgevers dit doen, zul je ongetwijfeld de volgende keer ruim vóór afloop van je contract onderhandelen over verlenging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is niet netjes om dit zo te doen
maar dat is zijn keus
je kunt hoogstens blijven volhouden dat je mail niet gehad hebt
en je ontslag zo een paar dagen uitstellen
om protest aan te tekenen kun je het beste even contact opnemen met je vakbond of rechtsbijstandverzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een contract is een overeenkomst waar beide partijen het mee eens zijn, dus weet ook jij, wanneer deze is afgelopen, dus kan het geen verrassing meer voor je zijn, dat het op deze manier gebeurd, is niet echt netjes, had ook mondeling kunnen gebeuren of schriftelijk, maar ook dan is het contract afgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit je overkomt is het heel vervelend maar dit is geen ontslag maar het verlopen van een contract. Als jij maandag gewoon weer op je werk zou verschijnen en aan het werk zijn gegaan en je zou niet tegengehouden worden dan wordt er vanuit gegaan dat je contract verlengd wordt. In alle overige gevallen verloopt het contract gewoon en heb je dus geen baan meer. De vraag is of je het zover moet laten komen. Je weet wanneer je contract verloopt en het is dan wel zo prettig als je een gesprek aangaat met je manager om de mogelijkheden te bespreken zodat je weet waar je aan toe bent.
Om je vraag te beantwoorden over de SMS/mail. Ja je mag tegenwoordig ook je baan opzeggen per mail en sms.