Hoe kan ik van TL 4 doorstromen naar HAVO 4 nu de centrale examens niet meer doorgaan?

Hoe gaat dit nu? wat zijn de normen? Is dit wel überhaupt mogelijk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De wet gelijke kans op doorstroom is onlangs aangenomen.
Zie link.

Dit betekent dat iemand in het bezit van een VMBO-diploma (in jouw geval TL) de kans moet krijgen op havo. Je moet dus aangenomen worden in de vierde klas van havo.
Dat recht heb je nu. Dat je geen centraal schriftelijk eindexamen doet, maakt niet uit.
Als je geslaagd bent nav de schoolexamens, heb jij een officieel diploma.

Vorig schooljaar mocht elke school nog eigen eisen stellen.
Bij de ene school mocht je geen onvoldoende hebben, de andere wilde een gemiddelde van 6,8 etc.
Nu wordt gezegd dat je de kennis, vaardigheden en houding moet hebben indien je een diploma hebt.

Wat ik zelf heel belangrijk vind, is dat je de wil hebt om havo te doen.
Het is toch een overgang van mavo naar havo.
Ontbreekt de wil, kun je beter mbo gaan doen.
Sommigen moeten van bijvoorbeeld hun ouders naar havo, maar willen zelf eigenlijk niet. Dan zou ik om tafel gaan zitten.

Verder zijn er toch nog scholen die moeilijk doen bij aanname.
Wijs dan op je recht.
Wordt er dan nog moeilijk gedaan, dien een klacht in.

Succes.
Hier een voorbeeld dat scholen nog steeds eisen stellen:
https://pr.spieringshoek.nl/Media/view/117257/brochure+Overstappen+MAVO-HAVO+19-20.pdf?
Indien er onverhoopt problemen voordoen, kun je je melden bij: Landelijke klachtencommissie onderwijs.
Scholen moeten eigenlijk alles rond hebben voor het nieuwe schooljaar, maar de kans is groot dat dat niet overal gebeurt. Komt de site:
https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc

De bron onderaan is de wet.