De leerplicht is er om het leerrecht van alle kinderen en jongeren te garanderen. Elk kind heeft recht op onderwijs en om dit ook in de praktijk waar te maken, werd de leerplicht ingevoerd.

De toekomst van alle kinderen en jongeren begint namelijk op school. Het onderwijs streeft vele doelstellingen na, vanuit de fundamentele opdracht om alle jonge mensen de kans te geven hun eigen persoonlijkheid zo goed mogelijk te ontwikkelen, op basis van een brede vorming.

zie ook: Universele Rechten voor Het Kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarom?

Omdat een verplichtingen blijkbaar de enige manier was om iedereen te doordringen van het belang van onderwijs.

Omdat de overheid (wij met ons allen) hebben besloten dat onderwijs niet alleen een recht is, maar ook een plicht.

Omdat ouders soms verplicht moeten worden het goede voor hun kind te doen.

Omdat kinderen soms gedwongen moeten worden tot iets wat ze niet zo leuk vinden.

Omdat de maatschappij behoefte heeft aan mensen met kennis.

Omdat onze maatschappij geen ruimte heeft voor al die mensen die anders niet zouden leren lezen en schrijven.

Omdat bewezen is dat kennis gelukkiger maakt.

Omdat...............

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer over de leerplichtwet vind je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat onze maatschappij geen ruimte heeft voor al die mensen die anders niet zouden leren lezen en schrijven.
Dat vind ik nogal grof gesteld, er zijn mensen in onze samenleving die niet kunnen lezen en schrijven en het toch ver brengen, die we keihard nodig hebben. Iedereen is op zijn of haar manier nuttig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar de laatste tijd zijn er 2 groepen: Werkgevers, die voor eigenlijk een simpel baantje al een diploma eisen. Scholieren van deze tijd, die het liefste van school afgaan (en gelukkig door leerplicht niet kunnen) en gaan rondhangen en niks doen en geld van hun ouders plukken.
Zij hebben gewoon nog te weinig inzicht in hoe belangrijk school wel niet is. Dus moet de overheid ze maar dwingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crea: ik zeg toch niet dat er in de maatschappij geen plaats is voor ongeletterden?
Zonder leerplicht zou een groot deel van het land ongeschoold en ongeletterd blijven. Dat betekent dat er veel meer vraag naar ongeschoolde arbeid zou zijn dan er aanbod is. Meer werkloosheid en meer uitkeringen dus.