Heb je nog recht op studiefinanciering als je van HBO Bachelor naar WO Master gaat?

Recht op studiefinanciering op het WO Master dus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Bij een meerjarige master wel.
In onderstaand overzicht kun je lezen hoelang je recht hebt op een prestatiebeurs bij de overstap van een bachelor naar een master. Na je prestatiebeurs kom je in de leenfase en kun je nog drie jaar lenen. De prestatiebeurs krijg je eerst uitbetaald als lening. Haal je je diploma binnen de diplomatermijn van tien jaar? Dan wordt je prestatiebeurs omgezet in een gift.

Bijvoorbeeld:
Ga je na je vierjarige hbo-opleiding een eenjarige master aan de universiteit doen, dan heb je in totaal recht op vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar
lenen.
Ga je na je vierjarige hbo-opleiding een tweejarige master aan de universiteit doen, dan heb je in totaal recht op vijf jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen.

Overzicht
Cursusduur bacheloropleiding-Cursusduur masteropleiding-Totaal aantal jaren prestatiebeurs
4-jarige bachelor- hbo 1-jarige master universitair -4 jaar
4-jarige bachelor hbo - 2-jarige master universitair- 5 jaar
4-jarige bachelor hbo - 3-jarige master universitair - 6 jaar

Leenfase
Als je geen recht meer hebt op de prestatiebeurs, maar nog wel als voltijd- of duaal student staat ingeschreven bij je opleiding, kun je nog drie jaar uitsluitend lenen.
Over de lening wordt rente berekend: in 2010 is het rentepercentage 2,39 procent.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Je hebt recht op een aantal jaren studiefinanciering.

Iedereen heeft recht op een basisbeurs voor de duur van langste opleiding waarvan je een diploma haalt. Daarna mag je nog maximaal drie jaar lenen. Het maakt daarbij niet uit of je van opleiding verandert of een tweede opleiding gaat volgen nadat je al ergens bent afgestudeerd.

Voorbeelden:

Als je na je WO-bachelordiploma niet meer verder studeert, krijg je drie jaar basisbeurs. Als je ook nog een WO-master doet, krijg je (meestal) vier jaar basisbeurs. Als je na een jaar WO overstapt naar een HBO-bachelor, dan wordt na je afstuderen vier jaar van de voorwaardelijke lening omgezet in een gift (de basisbeurs).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine aanvulling op het voorgaande antwoord: de Duo-IB-Groep van het Ministerie van Onderwijs is het adres voor vragen over studiefinanciering.

(td)