Ik zit op het MBO en doe de opleiding zorg wat is de snelste weg om kinderarts te worden?

Hi ik zit nu op het MBO en doe de opleiding zorg. Ik weet ik moet lang studeren om me doel te bereiken maar het maakt voor mij niet erg uit, ik wouden van jong af aan al kinderarts worden. Dus a.u.b iemand help.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
Antoni
3 jaar geleden
Is er geen studieadviseur of studentenbegeleider op jouw school die je hierover meer kan vertellen?
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt alvast lezen wat staat bij https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/carriere-werk/vraag/314908/verder-gaan-kinderarts/

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat je nu een opleiding op niveau 2 of 3 volgt (helpende zorg en welzijn (niveau 2), verzorgende IG (niveau 3)of maatschappelijke zorg (niveau 3)). Je zult na die opleiding de opleiding mbo-verpleegkunde moeten volgen (niveau 4). Daarna zul je HBO- verpleegkunde moeten doen. Daarna kun je meedoen aan loting voor Geneeskunde (universiteit). Als je ingeloot wordt (er zijn maar weinig plekken, dus je kansen zijn niet heel groot), moet je eerst die studie volledig doen en daarna een specialisatie kindergeneeskunde. Het is dus een lang traject en de loting maakt het onzeker of je je doel kunt bereiken, ongeacht je inzet en motivatie.
Als ik je een tip mag geven: denk goed na over wat je zo aantrekt in het beroep van kinderarts. Misschien zijn er best aantrekkelijke alternatieven die wat makkelijker bereikbaar zijn. Misschien kun je daar eens met je studieloopbaanbegeleider over in gesprek gaan.
3 jaar geleden
Om toegang te kunnen krijgen tot de studie geneeskunde moet je VWO hebben met de exacte vakken.
Heb je dat niet dan kun je vanaf 21 een toelatingsexamen doen waarbij de exacte vakken worden getoetst op VWO-niveau en Nederlands en Engels op havoniveau.
Als dit lukt ėn je wordt ingeloot, kun je met geneeskunde starten aan de universiteit. Na het slagen voor het artsexamen specialiseren.
Als je ergens in de tweede helft tussen 20 en 30 bent, kun je aan het werk.

Ik denk dat je wens onrealistisch is. Ik zou zeggen: kijk eens wat schoolboeken van het VWO in voor natuur-, schei- en wiskunde en biologie. En stel voor jezelf vast of het erin zit om al die stof binnen enkele jaren te beheersen op eindexamenniveau.
Computoon