mag de belastingdienst om mijn jaarrekening in excel vragen?

Laatst boekenonderzoek gehad (klein bv'tje), heb alles op papier in mappen en houd mijn administratie bij in excel bij waaruit ik dan o.a. ook in excel de jaarrekening opmaak. Nu vraagt de controleur die een hele dag in de mappen zat naar een kopie van mijn excel jaarrekening. Heb niets te verbergen maar weet niet of dit gebruikelijk is.......

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook waarom hier om gevraagd wordt? Misschien dat dat ook antwoord geeft op de vraag of het mag. Dit behoort niet tot mijn kennisgebied, maar het lijkt mij dat er inzage gevraagd mag worden voor zover dat noodzakelijk is voor datgene wat de BD precies moet controleren. Niet echt een vergelijk misschien, maar vul ik in mijn (particuliere) aangifte als aftrekpost een bedrag voor dieetkosten in, dan mag de BD vragen om een verklaring van diëtis(e) of arts, maar niet om inzage in mijn complete medisch dossier of om alle supermarktbonnetjes van het afgelopen jaar. Ze mogen om datgene vragen wat nodig is om hun taak uit te voeren: niet meer en niet minder dan dat.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat mogen ze vragen het is een onderdeel van jou administratie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ondernemer ben je verplicht een degelijke administratie bij te hoeden. als je die kan overhandigen op papier heb je aan je verplichtingen voldaan.

Antwoorden (1)

Ja...ze mogen het vragen, nee je hoeft dit niet af te geven zolang je het keurig op papier kunt overdragen.
Immers zou het zomaar kunnen dat je niet met een computer of excel om kan gaan.
Of wellicht principieel tegen computers ben.
En dit is geen vereiste om ondernemer te mogen worden.
Ik zou ze het lekker zelf over laten typen/ rekenen.
Wel heb je grote kans dat ze iets vinden om het jou ook niet makkelijk te maken.