Dit wilt zeggen dat de klanten het bedrijf zien zoals het bedrijf gezien wilt worden.. Misschien helpt dit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De identiteit van een bedrijf geeft aan wat het bedrijf doet, en hoe. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de huisstijl, in de payoff, in de manier waarop ze met hun klanten communiceren, hun producten, de aankleding van winkels en de reclame die ze maken. De identiteit is met andere woorden 'de kern van het bedrijf'. Het is belangrijk voor klanten dat dit duidelijk is. Want dit kan een reden zijn om een product te kopen. Het vergroot dus de inkomsten van een bedrijf als ze een duidelijke propositie hebben en een duidelijke identiteit. Het imago is de manier waarop mensen de identiteit zien. Het is slecht voor een bedrijf als ze een ander imago hebben dan hun werkelijke identiteit, om twee redenen.
1 - klanten kunnen om de verkeerde redenen bij een bedrijf terecht komen, en dit levert sneller ontevreden klanten op. Dat is op termijn doorgaans slecht voor de inkomsten.
2 - klanten komen niet bij het bedrijf terecht, terwijl dat bedrijf wel precies biedt wat ze zoeken. Oftewel: omdat iemand een verkeerd beeld heeft van een bedrijf wordt het bedrijf niet meegenomen in de aankoopoverweging en mist dat bedrijf die inkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het bedrijf en voor de klanten is het van belang dat het beeld dat het bedrijf oproept overeenkomt met de werkelijkheid.
Daardoor wordtbevorderd dat klanten niet teleurgesteld worden in de door het imago opgeroepen verwachtingen en kan het bedrijf zijn belofte waar maken.
Ofwel de vlag moet de lading dekken.
Reclame mag niet misleidend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe zelf de opleiding communicatie en krijg hier dus ook mee te maken.

Een imago is het beeld van wat men van het bedrijf vindt.

De identiteit geeft weer hoe het bedrijf écht is.

Op het moment dat deze 2 begrippen niet aansluiten op elkaar noem je dat een 'kloof' en dat betekent dat er miscommunicaties en misverstanden zijn over hetzelfde bedrijf.

Als een bedrijf een slecht imago heeft, terwijl de identiteit goede bedoelingen heeft. Betekent dat dat het bedrijf een slechte naamsbekendheid heeft en dat is voor alle bedrijven een groot nadeel.