Mogen docenten in je telefoon meekijken?

Mijn docent staat heel vaak achter me om mee te kijken op mijn telefoon en leest ook al mijn berichten. Hij heeft me laatst ervan beschuldigd dat ik op een datingsite zit en dat naar mn ouders gemaild, dit is ook niet eens zo. Iedere keer als ik aan het appen ben, kijkt hij met wie en over wat het gaat. Mag dit eigenlijk wel? Ik ben al naar hem toegegaan maar die docent werd boos en zei: als je het niet accepteert dan lever je je telefoon maar tot half 3 in en je moet nablijven.
Ik vind dit best wel raar, want hij doet het alleen bij mij

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Erna55
4 jaar geleden
Je zit tijdens de les te appen. Dan hoef je niet te klagen dat je docent meekijkt.... Je kunt kiezen : telefoon in je tas laten of inleveren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gewoon telefoon niet in de klas gebruiken. Simpel toch?
Bij de meeste scholen is het ook verboden en MAG de
Telefoon in beslag genomen worden. Volgens mij matst die leraar je zelfs nog door niet je telefoon af te pakken.
Pieterke
4 jaar geleden
Je moet gewoon je telefoon niet gebruiken als je in de klas zit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@samantha0835, als jij de enige bent in de klas bij wie de docent ingrijpt en jouw mobiel nog steeds niet heeft afgepakt (waar haalt hij het geduld vandaan) dan ben jij zeer waarschijnlijk ook de enige die tegenzinnig, onhandelbaar, irritant, opruiend of indociel gedrag vertoont.
Kies zelf maar wat van toepassing is.
Maar aan verstandig gedrag ben je nog niet toe.
MarBet
4 jaar geleden
Als ik het zo lees dan vermoed ik dat je docent jou eigenlijk bewust wil maken van het feit dat je tijdens de les niet met je telefoon bezig moet zijn. Ik vind het niet netjes van je docent om mee te gaan lezen. Jij bent waarschijnlijk iemand die het nodig heeft dat een regel duidelijk wordt benoemd, dat zou hij dus beter kunnen doen (En heeft hij misschien ook al wel tig keer gedaan, dat weet ik natuurlijk niet).
De regel is dat je tijdens de les niet met privé dingen bezig bent, maar je aandacht bij de les hebt. Geen telefoon gebruiken dus. Lost meteen ook je probleem op, want als jij niet appt, kan je docent niet meelezen.

Antwoorden (2)

Nee, dit mag niet. Het zijn privé berichten en een ander persoon dan je leraar mag ook niet op je telefoon meekijken. Het lezen van privé berichten valt onder het zgn Briefgeheim. En de bescherming hiervan is opgenomen en de zgn Grondrechten.

Maar er zijn waarschijnlijk wel regels dat je niet op je telefoon mag. Dus jij zit ook fout. De leraar is alsnog je privacy aan t schenden. Ik zou hem hierop aanspreken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Docenten hebben de mogelijkheid om bijvoorbeeld tijdens een toets preventief te controleren (meekijken op een scherm) wat een leerling doet in andere software.
E-mails en Whatsap berichten vallen niet onder het grondwettelijk briefgeheim.
De leraar hierop aanspreken is wel het domste wat een leerling kan doen als hij de regels van het schoolreglement overtreedt.
Als een leerling het hinderlijk vindt dat een docent heel vaak (let op de toevoeging: heel vaak), dus nog niet eens altijd, tijdens de les meekijkt op de smartphone om te controleren met wie en waarover de berichten gaan, dan gaat het meestal om privéberichten. Heel vaak tijdens de les gebruik maken van de smartphone voor het verzenden en lezen van berichten die niets met de lessen te maken hebben valt onder excessief smartphonegebruik. De leerling heeft dan nog niet geleerd op een verantwoorde manier gebruik te maken van het apparaat.
De problemen die optreden zijn: geen contact met degene die de lessen geeft, verminderde concentratie, de informatie van de lessen niet goed verwerken en/of interpreteren, onnodig lagere cijfers. Het meest negatieve effect is de kans op verstoring van de lessen voor de medeleerlingen.
Het tijdens de lessen meekijken van de docent heeft een doel. Het is één van de taken van de docenten om op te letten of het telefoon gebruik tijdens de lessen een onderdeel van de les is of privé. Dit kan de docent alleen maar controleren door mee te kijken. Als een leerling daar problemen mee heeft en er ondanks de waarschuwingen, zelfs via de ouders, toch mee doorgaat zal dit een negatief effect hebben op het school- en of klasklimaat. Zeker als de leerling nog verhaal gaat halen en tegendraads gedrag vertoont.
Het is de plicht van de docent om ervoor te zorgen dat het ongeoorloofd privé-whattsappen van de leerling tijdens de lessen ophoudt. Niet goedschiks dan kwaadschiks.