Wat is het verschil tussen HBO Psychologie en HBO Toegepaste Pscychologie?

Ik zoek al een tijdje informatie over HBO Pscychologie (en die bestaat echt, voor wie daar nog over twijfelt), en overal waar ik zoek gaat het over HBO toegepaste Psychologie, nu vraag ik me wat het verschil tussen die twee is.
Als je zelf een van deze opleidingen hebt gedaan/doet zou ik het heel fijn vinden als je antwoord, ook als je het verschil niet weet, maar gewoon iets kunt zeggen over je opleiding!
(Informatie over waar je deze opleidingen kunt doen is ook welkom, daar kan ik ook weinig duidelijkheid over krijgen)
BVD!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

@ eerdere beantwoorders de vraag gaat niet over WO psychologie.
Het antwoord zit in de naam opgesloten. Toegepaste psychologie is gericht op het uitoefenenen van een beroep (de klassieke betekenis van Hoger BEROEPSonderwijs) HBO Psychologie is gericht op kennis van het vak psychologie en kan dienen als opstap voor de mastersopleiding psychologie (de nieuwe functie van het HBO) er zal dan ook meer aandacht uitgaan naar onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik voeg een link toe waarin het verschil wordt uitgelegd tussen HBO en WO psychologie.

Hoe begeleid je iemand die ernstige concentratieproblemen heeft op zijn werk? Wat voor ondersteuning bied je een tiener die slachtoffer is van pestgedrag op school? Hoe moet je een organisatie adviseren die een grote reorganisatie op touw wil zetten? Hoe maakt je een voorlichtingscampagne tot een succes? Bij de hbo-opleiding Toegepaste Psychologie leer je door observatietrainingen, workshops, en stage hoe je mensen en organisaties praktisch moet begeleiden, coachen, trainen en adviseren. Daarnaast doe je uiteraard veel theoretische kennis op over psychologische ziektebeelden en gedragsafwijkingen, bijvoorbeeld via modules als Klinische Psychologie en Psychopathologie. Overigens heet deze opleiding bij sommige instellingen gewoon Psychologie.

Echter, je wordt bij de hbo-opleiding (Toegepaste) Psychologie niet opgeleid tot wetenschappelijk onderzoeker, wat wel het geval is bij de universitaire studie Psychologie. De nadruk ligt daarentegen juist op het leren van praktische beroepsvaardigheden, die je later meteen kunt toepassen in je werk. Dus in plaats van bijvoorbeeld het bedenken van behandelplannen, leer je hoe je die behandelplannen moet uitvoeren en hoe je een diagnose van een patiënt moet opmaken. Ook houd je je bezig met de toepassing van algemene psychologische kennis. Je weet bijvoorbeeld hoe je met voorlichtingscampagnes effectief mensen kunt beïnvloeden.

Wat kun je ermee worden?
De hbo-opleiding Toegepaste Psychologie is een brede opleiding, waardoor je inzetbaar bent in uiteenlopende beroepen en functies. Bijvoorbeeld:

Arbeidspsycholoog
Arbo-begeleider
Consultant/ adviseur
Hoofd personeelszaken
Jongerenhulpverlener
Loopbaanadviseur
Maatschappelijk begeleider
Marketing manager
Medewerker van een werving- en selectiebureau
P&O-adviseur
Reclasseringsmedewerker
Trainer
Voorlichter

www.carrieretijger.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil tussen HBO en universiteit psychologie
Op de universiteit wordt je wetenschappelijk opgeleid, dat betekend dat je ook onderzoek kan gaan doen. Ook bevat de universitaire studie meer theorie dan het hbo. Het HBO is meer gericht op de praktijk en oefent dan ook veel veelvuldig gespreksvoering en andere vaardigheden die van pas kunnen komen voor het vak. Op het HBO is het ook verplicht om stage te lopen, terwijl die verplichting bij de universiteit verschilt per richting en universiteit.Een afgestudeerde bachelor in de toegepaste psychologie is praktijkgericht opgeleid, dus met nadruk op het toepassen: begeleiden, coachen, trainen en adviseren. Dit is het belangrijkste verschil met de Master opleiding psychologie in het universitair onderwijs, waar meer nadruk gelegd wordt op verankering in wetenschappelijk onderzoek.Wens je hoe dan ook een een fijne studie toe.