Is een top-down manier van leren beter dan een bottum-up manier?
Ik las laatst dat hoogbegaafde kinderen vaker een top-down manier van leren krijgen voorgeschoteld. Maar is dat een betere manier van leren?
Ik snap dat hoogbegaafde leerlingen dingen sneller begrijpen en verbanden kunnen zien, dus lijkt het logisch dat ze het hele plaatje snel inzichtelijk hebben. Maar is het nu zo dat voor de minder begaafde zo'n systeem niet goed werkt?
Als je wel wilt leren en je kunt het ook, dan is het best moeilijk om je informatie te verzamelen in een voor jou acceptabele tijd. Als voorbeeld: maak een scriptie, maar je moet eerst nog informatie verzamelen wat een scriptie nou eigenlijk is. Dat kost tijd, maar ook het moeten accepteren dat je verkeerde paden hebt gelopen.
Bij een top down manier van leren wordt je langs de juiste paden geleid en kost het daarom ook nog eens minder tijd.
Ik geloof alleen dat voor minder begaafde kinderen bovenstaande vlieger ook op gaat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.