Hoelang kan je tijdens je middelbare schooljaren een "pauze" nemen?

Een vriendin van mij was onverwachts door haar ouders meegenomen naar Egypte waar ze nu woont. In Nederland zou ze overgaan naar 4Havo, maar dat doet ze nu niet aangezien ze dus in Egypte is. Kan ze als ze terug komt weer gewoon verder in 4 Havo en zo ja, na hoeveel jaar kan dat niet meer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Niet! Je bent leerplichtig tot minimaal je 16e. Je dient dan in het bezit te zijn van een startkwalificatie. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger). Heb je die niet op je 16e dan ben je tot je 18e leerplichtig.

Antwoord: pauze nemen mag niet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar ze zit nu ook op school in Egypte dus ze doet wel iets alleen niet havo want dat hebben ze daar niet.
tinus1969
8 jaar geleden
@Beerenburgertje: Nederlandse leerplicht geldt alleen voor kinderen die in Nederland wonen. Als je naar Egypte verhuist geldt de Nederlandse leerplicht dus niet meer.
Ze heeft geen startkwalificatie (MBO2 of hoger of HAVO of hoger) en dan mag je niet 'pauzeren'. Naar het buitenland mag je natuurlijk wel maar ze moet daar verder gaan met school. Dus een internationale school, een eventuele Nederlandse school of natuurlijk 'Wereldschool'. Na een aantal jaar weer beginnen in Havo4 kan niet omdat je dan veel te oud bent. Dan ben je aangewezen op VAVO, volwassenenonderwijs.

Beter is dus om in Egypte verder te gaan en haar Havo-diploma te halen zodat ze, als ze terugkomt kan gaan studeren aan een HBO.

http://www.wereldschool.nl/wat-doet-de-wereldschool/

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had je reactie op het eerste antwoord niet gezien. Ik vermoed dat ze dus niet op een 'goede' school zit. Ze moet contact opnemen met Wereldschool om verder te komen. Hoe lang zal ze daar blijven? Is dat al bekend?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ze zit wel op een internationale school, dus zou ze dan verder kunnen gaan op hbo? En niemand heeft een idee hoelang ze daar blijft, zij wist niet eens dat ze er heen ging.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, lastige situatie. Laat haar contact opnemen met iemand van haar oude school via email, ook kan ze contact opnemen met wereldschool om haar te helpen en laat er contact komen tussen die internationale school en haar oude school. Laat haar net zo lang hulp zoeken tot ze het weet want er is best kans dat ze verder kan komen via die internationale school maar soms is wereldschool een betere oplossing. Ik weet niet zo goed hoe het zit maar als je vast komt te zitten: stuur mij een pb en ik geef je meer informatie en hulp en stuur jullie een bepaalde richting uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een international school geeft normaal gesproken een internationaal erkend diploma. Om in Nederland verder te studeren zonder examen in het Nederlands gedaan te hebben maar wel met een erkend diploma (de overheid geeft per diploma aan of het erkend wordt en welk niveau eraan gekoppeld wordt, dit navragen bij het ministerie van onderwijs) zal ze waarschijnlijk toelatings- examen Nederlands voor buitenlandse studenten moeten doen. Dat diploma moest mijn vrouw halen indertijd toen ze naar nederland kwam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar jouw vrouw heeft Nederlands niet als moedertaal dus dan hoef je geen toelatingsexamen te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet hoe men op zo'n school handelt als je met een Engelstalig diploma komt. Per slot moet een in Nederland geboren en getogen kind OOK examen in Nederlands voldoende doen om te kunnen worden toegelaten. Het enige verschil zal mi. dus zijn dat deze jonge dame niet eerst opleiding in onze taakl hoeft te volgen voor ze in staat is dit studenten colloquium in het Nederlands te doen...aannemend dat Nederlands inderdaad haar moedertaal is.Dat kan ik niet uit de vraagstelling afleiden. Ik leid er alleen maar uit af dat ze tot nu toe in ons land op school heeft gezeten. (De moederstaal van mijn (2 talig opgegroeide) kinderen is per slot ook geen Nederlands....toch kennen zeer goed onze taal)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het niveau wat ze zou moeten halen voor HBO is inderdaad niet aangetoond maar het lijkt mij niet dat ze dat examen hoeven te doen als ze aantonen tot aan havo 4 in Nederland op school te zijn geweest maar goed, je kunt het in gedachten houden ...