Ik wil van BOL naar BBL overstappen, moet ik mijn studiefinanciering terug betalen?

Omdat ik weinig kan vinden over dit onderwerp in internet en het soms erg onduidelijk is, stel ik hier maar mijn vraag.

Ik zit nu in het tweede jaar van BOL en wil aankomend jaar en het jaar erop (leerjaar 3 en 4) BBL gaan doen. Ik heb een aanvullende- en een basisbeurs, verder weet ik dat als ik BBL ga doen dit vervalt samen met mijn OV. Maar wat ik mij afvraag is of ik die twee jaar dat ik mijn basisbeurs en aanvullende beurs heb gehad, moet terug betalen of niet???

Hopelijk weten jullie hier meer van!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.1K

Antwoorden (1)

Je hoeft je beurs niet terug te betalen als je een opleiding op niveau 1 of 2 doet, maar wel als je een opleiding van niveau 3 of 4 doet en je diploma niet binnen tien jaar haalt. Dus de vraag voor jou is op welk niveau je je opleiding tot nu toe deed en op welk niveau je je diploma gaat behalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als tip zou ik je geven om ook zelf navraag te doen bij DUO en je opleiding, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, correct me if i'm wrong, als ik mijn diploma binnen 10 jaar haal dan hoef ik niks terug te betalen?
Ik doe nu niveau 3 en wil hierna gelijk niveau 4 doen. Ik heb overigens al eerder contact gehad met duo, maar kreeg hier vaag antwoord op. Het ging voornamelijk erover dat ik mijn stufi stop moest zetten voor een bepaalde datum
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, wat je zegt klopt, het halen van je diploma binnen die tien jaar is eigenlijk het enige criterium en als je daaraan voldoet hoef je niets terug te betalen. Er staat nog iets meer info op http://rechtopgeld.nl/regelingen/studie_regelingen/96/studiefinanciering-voor-het-mbo (Overigens, mocht het je onverhoopt niet lukken, dan geldt alsnog: "de aanvullende beurs over je eerste 12 maanden met studiefinanciering mag je altijd houden." Ik had zelf een forse studieschuld, maar heb ik daar nooit erg onder geleden omdat je afhankelijk van je inkomen niet heel veel per maand hoefde af te lossen). Veel succes en plezier alvast met de BBL-variant!