Mogen leraren zomaar in je mobiel kijken als je em moet laten zien?

Een vriend van my zat te smsen onder de les, toen moestie em in leveren. Na de les moestie komen en hy zei: ik heb alleen ge smst. En toen dee de leraar mn vriend zn mobiel open en ging kijken in zn contactlyst smsjes en oproepen. Dit mag tog niet???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
nee dit mag niet! is vandaag ook gebeurd bij ons in de klas, jongen had wat problemen maar is opgelost met coach en ouders.
nu moeten wij dus onze telefoon geven aan de congierge en die kijkt in onze berichten! wij hebben GEEN toestemming gegeven en we wouden dit absoluut NIET

Antwoorden (6)

Lijkt me niet, is niet een geschreven regel, maar is wel erg onbeleefd. Bij ons moeten we hem uitzetten voordat we hem moeten inleveren, zodat de leraar geen eventuele kans heeft persoonlijke dingen te zien. Ik zal er zeker wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet daar niet mee naar de directeur gaan, maar je vriend wel. Ik vind niet dat hij het kan maken, behalve bijvoorbeeld tijdens een examen.
de leraar heeft dezelfde bevoegdheden als iemand anders. Ik mag ook niet zomaar in jouw telefoon kijken toch? Hij mag nooit zonder toestemming van jou dit doen ivm privacy. Het is overigens niet handig om tijdens de les te gaan smsen, je leraar mag dit verbieden, waarschijnlijk heeft jouw school hier wel regels voor. Maar in de telefoon kijken, nee,dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriend moet een schriftelijke klacht sturen naar de leraar en hem verzoeken, schriftelijk uit te leggen waarom hij meent in een mobiele telefoon te mogen kijken naar 'opgeslagen' berichten. En verzoek hem zijn excusses aan te bieden.

Het openen, lezen van 'privé' brieven, emails en tekstberichten valt onder het zgn. Briefgeheim. En de bescherming hiervan is opgenomen en de zgn Grondrechten (art 11).

De betreffende leraar is dus in overtreding.

Niet een reden om hem aan te geven. Maar als je vriend z'n excusses aanbied vanwege het onder de les SMS'en (hoogst onbeleefd) en de leraar z'n excusses voor het opvragen,lezen van tekstberichten (niet toegestaan) is m.i. de zaak afgedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
E-mails en zgn tekstberichten vallen niet onder het briefgeheim
Nee dat is niet netjes, maar jouw vriend mag ook zijn telefoon niet gebruiken in de les.
Staan ze mooi quitte, toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat! +
Je weet van te voren dat je niet mag smsen in de les dus eigenschuld. Denk niet datie nog zal smse in de les. Er zijn geen regels voor dat een leraar in een telefoon mag kijken dus je kan er niks tegen doen.
12 jaar geleden
Wat ik wel eens gedaan heb bij leerlingen die sms'en oid onder de les is hun telefoon op Japans zetten. Je maat moet opletten en niet met zijn telefoon spelen. Hij heeft mazzel dat hij niet in mijn les zat.