Hoe plaats ik een vraagteken in een lange zin?

Ik ben voor Nederlands een column aan het schrijven, maar ik weet niet hoe en of ik een vraagteken moet plaatsen in de volgende zin:
Wat dacht je van de pest, toen een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Gewoon achter het laatste woord plaatsen. In dit geval achter het woord overleed.
Achter deze zin hoort een vraagteken.
Amadea
4 jaar geleden
Zelf zou ik die zin in tweeën knippen: Wat dacht je van de pest? Een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed toen.
ronron1212
4 jaar geleden
@Amadea is dit dan beter dan dat van elder161?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Moet er überhaupt een vraagteken?
Wat dacht je van de pest.......kan ook een voorbeeld zijn dat je uitwerkt.
Dan moet er geeneens een vraagteken achter......
MarBet
4 jaar geleden
Het hangt een beetje van de context af. Ik lees het zo als een voorbeeld van een epidemie waarbij ook veel mensen stierven. Je wilt dan niet echt weten wat mensen dachten, maar gebruikt dat zinnetje om je voorbeeld te tonen. In dat geval is het niet een vraag, en hoef je geen vraagteken te plaatsen.
Uit alle reacties die elkaar tegenspreken, kun je misschien afleiden dat je zin niet direct voor iedereen duidelijk is. Dat komt ook doordat we maar 1 zin lezen, maar betekent ook dat je misschien beter voor een andere formulering kunt kiezen.
Je kunt je zin ombouwen naar: denk bijvoorbeeld aan de pest, een epidemie die ervoor zorgde dat...
(Als mijn interpretatie klopt..)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dank jullie wel voor alle reacties en antwoorden, ik heb er "Wat dacht je van de pest? Een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed toen." van gemaakt :)

Antwoorden (1)

Misschien maak je het makkelijker, als je de zin:
Wat dacht je van de pest, toen een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed.
verandert in:
Wat dacht je, toen een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed aan de pest?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Dat geeft de zin een andere inhoud. Je nu vraagt aan de ander wat die dacht toen dat gebeurde.
Amadea
4 jaar geleden
(Mijn reactie ging echter niét vergezeld van een duimpje).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea,
Mijn aangepaste zin heeft exact dezelfde betekenis en toon!
Amadea
4 jaar geleden
Toch niet. Hoe leg ik dat uit? Ehm.... De zin is het vervolg op iets dat ervoor geschreven is. Vermoedelijk iets over ziektes die grote gevolgen hadden. En dan is dit een voorbeeld. Schrijver wil niet vragen wat de lezer dacht toen zoveel mensen overleden; de lezer leefde toen überhaupt niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Ik snap je redenering niet, maar dat kan aan mezelf liggen.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161
"Wat dacht je van de pest, toen een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed."
-Hier wil je weten (eigenlijk niet want het is een retorische vraag) wat iemand van de pest vindt.
"Wat dacht je, toen een derde deel van de snelgroeiende bevolking in Europa overleed aan de pest?"
-Hier wil je weten wat iemand aan het denken was TOEN de pest heerste. Als je mij die vraag zou stellen, zou ik zeggen:
"Niets, toen leefde ik niet." En als ik wel had geleefd had een antwoord kunnen zijn: "Of ik nog boodschappen moest doen, of ik wel gelukkig ben, hoe laat ik morgen op moet staan en nog veel meer".
Je vraagt namelijk niet wat mijn gedachte OVER de pest zijn, maar wat mijn gedachtes waren ten tijde van de pest.
Inekez1
4 jaar geleden
-
Eens met Amadea en Leonard. Door de zin op deze manier te veranderen, verander je de vraag inhoudelijk. Bovendien geeft het geen antwoord op de door hellupmijnvraag gestelde vraag waar je een vraagteken moet plaatsen in een lange zin.
LeonardN
4 jaar geleden
Vergelijk
A. Wat dacht je van de film, die we gisteren keken?
B. Wat dacht je, toen we de film gisteren keken? A. Ik vond het een rotfilm
B. Ik zat vooral te denken over wat we daarna zouden gaan eten, de film kon mijn aandacht niet vasthouden.