Mag stage van mij vragen of ik met kerst en oud en nieuw werk?

Tijdens mijn vakantie moet ik van mijn stage bedrijf werken. Dit kan ik begrijpen, mijn eigen werk verwacht dat ik ook werk. De hele vakantie ben ik in de weer. Met 1e kerstdag moet ik ookal werken bij mijn huidige werk. Mijn stage vraagt van mij 1e en 2e kerstdag te werken en ook nog eens met oud en nieuw? Hier krijg ik overigens niet naar betaald. Bij mijn huidige werk wel. Dan krijg ik 200% betaald.

4 jaar geleden
7.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Vragen mag toch altijd?
syl282
4 jaar geleden
Ik bedoel meer dat zij dit van mij eisen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi, Hoi, doe je een MBO BBL opleiding?
Dan heb je namelijk hele andere verplichtingen. Hoor het graag:)
syl282
4 jaar geleden
Ik doe een BOL opleiding!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het klinkt heel raar wat ik nu zeg, maar jouw juridische status is dan student. Je ontvangt ook duo.
Indien je bbl deed (maar dat doe je dus niet), heb je een arbeidscontract.
Ik zou dus het advies opvolgen van Jodokus. Praten!
Leg ook uit (overdrijf) dat je het geld van jouw bijbaan nodig hebt om rond te komen.
Dat je bereid bent om te helpen, maar de mensen van jouw bijbaan ook niet kunt laten zitten. Dat zij jou ook nodig hebben.
Dat je niet op twee plekken tegelijk kunt zijn, en het wilt verdelen.
Maak er een mooi verhaal van, zodat je ook wat meer verdient en ook vrij hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt je stagecontract doorlezen, daar staan deze zaken meestal in!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
BOL is normaal alle dagen school en 1 dag stage. Natuurlijk heb je ook nog stageperiodes.
Eigenlijk is BOL leren door scholing en niet door praktijk.

Antwoorden (2)

Je stageverlener mag je altijd vragen of je met die feestdagen komt werken. Dat betekent echter niet dat je daarmee akkoord hoeft te gaan.
Stagiaires zijn geen gecontracteerde werknemers. Uit ervaring weet ik, dat er op soms oneigenlijke manier gebruik wordt gemaakt van een stagiaire. Je hebt weinig of niets te zeggen over een eventuele stagevergoeding en over je werktijden. Je zou hierover contact kunnen opnemen met je stagebegeleider. Zeker, omdat de vraag van de stageverlener een overlap betreft met je normale werk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien het een MBO BBL opleiding betreft, gelden andere regels. Heb het daarom ook even gevraagd bij de reacties.
Ja hoor, en zoals het Stage-bedrijf jou mag vragen om met de feestdagen te werken , waarom niet?, zo mag jij ook jouw wensen op tafel leggen.

Om te beginnen ben je 1 persoon en aangezien je met 1e kersdag al werkt zou ik aanbieden om dan met Oud&Nieuw te werken.

---Of als zij dat fijner vinden wel 2e kerstdag maar dan vrij met Oud&Nieuw.---

Het is niet slim om gewoon nee te zeggen. Het is werk en zij willen genoeg mensen inplannen.

Niet redelijk van Stage zou zijn om je ook 2e kerstdag te vragen omdat je 1e kerstdag al werkt. Kleedt het een beetje redelijk in:
"Natuurlijk wil ik helpen! Ik kan met O&N werken!
Nee, ook met kerst! Dat is niet redelijk, vertel dat je 1e kerstdag al werkt en daarom niet beschikbaar bent. O&N biedt je aan... met plezier! Pokerface helpt en niet boos worden.
Als er een andere vraag komt, NIET meteen reageren, zeg beter "Ik kom er z.s.m. op terug."
Onderhandelen @syl282 moet je ook leren :)
Succes!