Ik moet een toets eventueel opnieuw maken door de fout van een docent, mag dit?

Vorige week heb ik een proefwerk natuurkunde gemaakt waarvan er een paar vragen in zaten die ook in onze oefentoets zaten. Ik dacht dat ik geluk had maar nee, andere leerlingen hebben geklaagd omdat ze het oneerlijk vonden dat wij al een paar vragen gezien hadden, want zij hadden namelijk niet die oefentoets online staan alleen onze klas. De minderheid van onze klas heeft die oefentoets gemaakt en ons gemiddelde zal niet veel hoger zijn dan die van andere klassen denk ik. Hoewel de docenten nog aan het overleggen zijn en het nog niet zeker is of ik die toets opnieuw moet maken, vroeg ik me af of ik, als ze het mij zouden bevelen, die toets opnieuw moet maken? Hoewel het dus de schuld was van mijn docent?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K
nounka
4 jaar geleden
Dat lijkt me een hele moeilijke. Je zegt ook dat de lkr zelf nog aan het overleggen zijn.
Mijn aanvoelen zegt dat zo iets niet zou mogen. Jullie deden de toets volgens haar voorwaarden. Nadien nog dingen willen veranderen lijkt me ook niet erg eerlijk. Dan zou je net zo goed in een klas die je niet goed kan uitstaan bij een goede toets beslissen dat de vragen te makkelijk waren en de toets nietig verklaren.
Wat misschien wel kan, is dat ze iedereen een nieuwe toets laat doen en de oude niet echt laat meetellen voor een groot percentage of enkel ter info op het rapport komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, het probleem is eigenlijk de andere leerlingen die hebben geklaagd ( die ik overigens snap) maar ze kunnen toch niet de leerlingen die hem niet over willen doen dwingen, een 100 minuten toets opnieuw te maken door een fout van hun? Wat ik ook nog vergeten was, was dat vorig jaar precies hetzelfde gebeurt was maar toen zijn er geen gevolgen uit opstaan. Wat ik eigenlijk wilde bereiken met deze vraag was dat ik goede argumenten zou krijgen waarop ik kan staan wanneer ik die toets over zou moeten doen, dus als ik in "protest" ga. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@sannedekroon, misschien niet het hele proefwerk overmaken, maar bij iederéén alleen die paar vragen waarvan de antwoorden bekend konden zijn, laten vervangen door andere vragen.
Een proefwerk of toets nietig verklaren omdat de docent achteraf de vragen te makkelijk vond is natuurlijk een heel ander (hypothetisch) verhaal. Om zo'n reden kan een proefwerk natuurlijk nooit nietig verklaard worden.
Het gaat hier om een proefwerk waarvan van enkele vragen de antwoorden online hebben gestaan en niet voor iedereen zichtbaar waren. Ik vind het persoonlijk wel kinnesinne van die klagende leerlingen hoewel het hun goed recht was om te klagen. Alleen al daarom zou ik als ik de docent was de boel laten voor wat het is of voor iedereen de gewraakte vragen vervangen. Heeft de leerling bij de nieuwe toets meer fouten dan de oude toets laten gelden. Dan is aanvullende nieuwe toets geen 100 minuten, hooguit een kwartiertje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sanne, dat is het domein van de leerkracht, waarin de leerkracht een weloverwogen keuze maakt. Daarin heb je je als leerling te schikken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daar komt nog bij: een docent beveelt niet, maar neemt een besluit (in samenspraak met collega's) en deelt het de leerlingen mee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja zo reageerde de ene ook de andere niet. Ik ga in ieder geval mijn best doen zodat ik deze toets niet hoef te herkansen aangezien vorig jaar exact hetzelfde gebeurt was.

Antwoorden (1)

Ja dat mag. Ik zie in de reacties dat iedereen zegt dat het niet mag, en dat begrijp ik wel, omdat het niet eerlijk voelt. Toch kan dit wel gebeuren. Ik werk zelf in het mbo, en ben lid van de examencommissie. In het vo zal het wellicht iets anders gaan.
Bij ons zou in zo'n situatie de examencommissie beslissen wat er gaat gebeuren, niet de docent. Uitgangspunt is dat de toets een betrouwbaar resultaat oplevert en degenen die de stof beheersen een voldoende behalen. Als door een fout van school, van een docent of van de toetsmaker het resultaat niet meer betrouwbaar is, kan het niet zomaar meetellen. Er zal dan gecorrigeerd moeten worden, en als dat niet kan, zal er een nieuwe toets gemaakt moeten worden, hoe vervelend dat ook is. Als je de stof beheerst, zul je als het goed is opnieuw een voldoende halen.
In dit geval hangt het een beetje af van hoeveel vragen het zijn die ook in de oefentoets zaten en welk effect dat heeft gehad. Als het er inderdaad maar een paar zijn en de resultaten niet echt verschillen, lijkt het me niet aannemelijk dat je de toets opnieuw moet maken. De examencommissie zou dit moeten onderzoeken en hier een beslissing over moeten nemen, die ze goed moeten onderbouwen.

De examencommissie moet verantwoording afleggen aan de onderwijsinspectie en aantonen in dit soort situaties zo te handelen dat de uitkomst van toetsen en examens betrouwbaar is. Uiteraard gaat het dan niet alleen om wat er met de betreffende toets is gedaan, maar ook wat er gedaan wordt om dit soort fouten in de toekomst te voorkomen.