Van MBO naar HBO, Hoe zit dat met Stufi?

Hallo,

Ik heb een vraag over mij stufi. dit jaar heb ik stufi gekregen het tweede jaar van een MBO4 opleiding. Volgend jaar is mijn laatste jaar op MBO4. Hierna wil ik graag HBO gaan doen. Krijg ik dan nog steeds stufi gedurende de HBO opleiding. of hoeveel jaar krijg ik dan nog? Hoe werkt het?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je met je HBO opleiding begint begin je weer bij nul of je nu van een MBO4 of van een HAVO komt. Omdat men momenteel bezig is met nieuwe plannen en jij nog een jaar bezig bent is nu niet met zekerheid te zeggen hoe het in 2014 precies zal zijn maar je begint wel bij 0, ze kijken niet naar wat je al gehad hebt op het MBO.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op dit moment zoekt het kabinet naar andere partijen die in de eerste kamer willen meestemmen voor het leenstelsel, dan moet je dus al je studiegeld wat je nodig hebt lenen en later weer terugbetalen. Ze kunnen die partijen niet op tijd bij elkaar krijgen en daarom gaat het nog niet in in september 2014, je moet dus wel zorgen dat je over een jaar echt klaar bent want als je nog een jaar langer over je MBO doet kan het wel eens minder prettig worden.

Jij valt als je over een jaar begint nog onder het volgende:

Studiefinanciering voor hbo of universiteit is een prestatiebeurs. Deze prestatiebeurs kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs en het studentenreisproduct. DUO betaalt deze prestatiebeurs eerst uit als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste vijf maanden direct al een gift. De lening hoef je niet altijd terug te betalen (zie Diploma halen)
Hoelang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs.