Ik heb griep, en wil me ziekmelden voor mijn werk morgen. Komt de arbo dan ook langs?

Ik werk nu net 2 maanden bij de mcdonalds. Dit is de eerste keer dat ik ziek ben. Sturen ze meteen iemand van de arbo naar mij toe?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

De kans is klein, maar theoretisch kan het.
Veel werkgevers voeren een ziekteverzuimbeleid waarin een procedure is opgenomen die de werknemer en werkgever moeten volgen bij ziekte. Onderdeel van het beleid kan de eis zijn om het verpleegadres door te geven aan de werkgever en om op bepaalde tijden op dit adres aanwezig te zijn, om zo eventueel contact te kunnen maken met de zieke werknemer.
Soms kan de werkgever gronden hebben om de ziekmelding niet te vertrouwen. Hij mag zich dan persoonlijk op de hoogte stellen door op de afgesproken tijden een controle uit te voeren, maar wel met het uiterste respect voor de privacy van de werknemer. De werkgever mag dit ook opdragen aan anderen, zelfs direct na ziek melden van de werknemer. Er kan zelfs sprake zijn van een spoedcontrole.
SimonV