Welke eisen kan een middelbare school stellen om vwo te gaan doen nadat je je HAVO-diploma hebt behaald?

Ik zit dit jaar in mijn eindexamenjaar van havo en ik twijfel over een vervolgstudie op het HBO. Eerst nog 2 jaar VWO doen is voor mij een optie, zodat ik nog wat extra tijd heb en meteen naar de uni kan. Ik vraag me af welke eisen een middelbare school kan stellen, bijvoorbeeld een bepaald gemiddelde op je cijferlijst, bepaalde vakken(volgens mij is een vreemde taal verplicht op het VWO), etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met deze vraag naar je mentor, die kan je prima uitleggen wat de eisen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt totaal nog niet weet wat je wil gaan doen is dat verstandig, de snellere weg naar de Universiteit is het halen van je Propedeuse op het HBO en daarmee instromen op de Universiteit. Dit is dus alleen handig als je weet wat je wil gaan doen.

Antwoorden (1)

EEN VOORBEELD:

Een leerling die het eindexamen havo afsluit met een gemiddelde van 7.0 of hoger en voldoet aan de aanvullende eisen, wordt toegelaten tot 5 vwo.
Een leerling met een eindexamengemiddelde van 6.5 tot 7.0 en voldoet aan de aanvullende eisen, wordt toegelaten tot 5 vwo bij een positief besluit van de docentenvergadering 5 havo.
Op dit besluit is de regeling voor bezwaar aantekenen, in beroep gaan en klachten van toepassing.
Een leerling met een havo diploma mag niet doubleren in 5 vwo.
In overleg met het decanaat wordt dan alsnog een geschikte vervolgopleiding gekozen.

Aanvullende eisen :

Een tweede moderne vreemde taal en wiskunde A of B heeft deel uitgemaakt van het examenpakket op de havo.
Nieuwe vakken:
Voor alle keuzevakken geldt het uitgangspunt dat zij deel moeten hebben uitgemaakt van het examenpakket havo, om dit vak te kunnen kiezen als (profiel)keuzevak in 5 vwo.
Omdat een aantal nieuwe vakken start in 5 vwo, is het mogelijk om deze als nieuw vak op te nemen in het pakket. Het gaat om de vakken: informatica, wiskunde D, natuur, leven & technologie, maatschappijwetenschappen, bewegen, sport & maatschappij.
Vrijstellingen:

Voor algemene natuurwetenschappen, culturele en kunstzinnige vorming en maatschappijleer wordt vrijstelling verleend. De studielast wordt automatisch kwijtgescholden.