Kan met de vakken Nederlands , Engels , natuurkunde en wiskunde met het vakkenpakket economie piloot?

Ik zit in 4 havo en ik wil piloot worden en ik heb de vakken: Engels, Nederlands, wiskunde en natuurkunde. Ik heb wel het vakkenpakket economie. Is het mogelijk om piloot te worden met deze keuze? En welke opleiding zou ik daarna moeten volgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
De opleiding tot piloot kan je doen als je alles zelf betaald. Het is een vrij dure opleiding rond de 130.000 euro. Hier is geen subsidie of studie financiering voor.

Antwoorden (1)

Volgens de toelatingseisen van de KLM flight school is dat voldoende, mits je nog een 5 daagse cursus natuurkunde volgt bij het Boswell-Beta instituut of Wismon.

Deze opleiding is inderdaad erg duur. Vergeet ook niet dat je waarschijnlijk nog bijkomstige cursussen moet volgen om in specifieke vliegtuigen te mogen vliegen. Een lening krijgen zou geen probleem moeten zijn, daar heeft de KLM regelingen voor met de ABN AMRO, maar houd er rekening mee dat de studie in totaal meer dan een ton gaat kosten en de kans op een goed betaalde baan niet heel groot is.

Piloot worden bij defensie is een stuk betaalbaarder en heeft ook een betere baangarantie. Vanaf het begin van de opleiding krijg je al betaald. Volgens de informatie in de bron voldoe je pas aan de toelatingseisen als je naast HAVO ook een HBO/WO propedeuse hebt met minimaal 80 uur wiskunde en voldoet aan een aantal strenge fysieke eisen. Dan volg je de Militair-Wetenschappelijke Officiersopleiding, Vaktechnische Opleiding, Elementaire Militaire Vliegeropleiding en een Specifieke Opleiding.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
+
Ik heb de laatste tijd berichten gelezen dat er momenteel juist veel vraag naar verkeersvliegers is. Maar het kan altijd zijn dat de markt over 3 jaar weer een stuk anders ligt. De behoefte aan vliegers schommelt nogal, en eens je je brevet hebt, moet je dat geldig zien te houden. Dan is het wel nodig dat je dan het afbetalen van de opleidingsschuld nog wat uit kunt stellen.
Als je eenmaal als militair vlieger bent opgeleid en gebrevetteerd sta je er na je dienstverband inderdaad beter voor. Maar het is een pittige omweg, en je moet dan in je dienstjaren zo mogelijk alvast je aanvullende vakken voor het burgerbrevet zien te behalen. En anders moet je dat meteen daarna doen.
Ik denk dat er online voldoende fora zijn waarop je veel meer informatie kunt vinden; eigenlijk zou je van iemand die echt vlieger wil worden, verwachten dat die niet op GoeieVraag begint met informatie vergaren.
Maar iedereen moet érgens beginnen!
Bordensteker
4 jaar geleden
En ik ben een slecht voorbeeld: ik heb eind jaren 60 onbewust voetstoots aangenomen dat je als brildrager helemaal nooit beroepspiloot zou kunnen worden. Dat bleek later toch wel mogelijk te zijn, ook toen al!
“Als je alles van tevoren weet” ... aha, dát is tegenwoordig beter denkbaar dan vroeger! Ik ben zelf na een toch erg interessante luchtvaartloopbaan van ruim 30 jaar (op de grond in een operationele omgeving en in mijn vrije tijd zelf vliegend) alsnog treinmachinist geworden. Niet met zijn tweeën in een cockpit voor je uit zitten staren, maar in je eentje met een goederentrein onderweg zijn. Ook een hele uitdaging hoor!
Wél ook op een flexplek werken. Maar niet op een kantoor-flexplek! Als je er maar gelukkig van wordt!