Moet je persé een specialisatie in je opleiding hebben?

Ik heb een diploma op een niveau 3 MBO niveau, als ik geen werk in kan vinden in hetgeen waar ik een diploma van heb, wil ik graag kijken naar andere baan opties.
Zou ik dus met niveau 3 opleiding een andere niveau 3 baan kunnen vinden? of moet je persé gespecialiseerd zijn in bepaalde vakken voor een baan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat ligt aan de baan lees de advertentie en daar staat in welke opleiding gevraagd wordt of welk niveau.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk wordt dat lastig, omdat je op mbo3 niveau vrij specifiek wordt opgeleid voor bepaald werk. Als je een andere opleiding hebt gedaan, heb je daardoor vaak nog niet alle kennis en vaardigheden geleerd die nodig zijn voor een baan. Voor de ene sector geldt dat meer dan voor de andere.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe sterk de baan waar je op solliciteert verwant is aan je opleiding. Als het er veel op lijkt, maak je natuurlijk meer kans. Ook maakt het verschil hoeveel mensen er beschikbaar zijn voor een baan, en dus hoeveel medesollicitanten er zijn. De voorkeur van een bedrijf zal over het algemeen uitgaan naar degenen die een passende opleiding hebben, dus als die er voldoende zijn, wordt jouw solliciatie snel aan de kant geschoven. Maar als die er niet zijn, kan het zijn dat je toch wordt uitgenodigd.
Een andere mogelijkheid is misschien een bbl-opleiding. Je gaat dan aan het werk met 1 dag school.