Er zijn verschillende opleidingen waarbij je in de jeugdhulpverlening terecht kunt komen.
Bijvoorbeeld de MBO-4 opleiding Pedagogisch Medewerker Jeugdzorg is een heel specifieke opleiding ervoor.
Op HBO-niveau kun je kiezen voor bijvoorbeeld: Culturele en Maatschappelijke Vorming, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Pedagogiek of Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Creatieve Therapie of Godsdienst Pastoraal Werk.
Op universitair niveau kun je kiezen voor Psychologie, Padagogische Wetenschappen en Sociologie.

Er zijn dus vele wegen die naar Rome leiden. Het hangt er natuurlijk ook van af wat voor soort jeugdhulpverlening je wilt gaan doen en wat je in de organisatie zelf wilt doen. Wil je je bezig houden met jongeren met serieuze problemen of 'gewone' jongeren die het even niet zien zitten. Wil je echt met ze werken of wil je liever beleidsplannen maken of behandelingsplannen? De mogelijkheden zijn namelijk nogal divers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende mogelijkheden op verschillende niveaus. Zoals MBO Maatschappelijke Zorg, HBO Pedagogiek, Sociaal pedagogische Hulpverlening, WO Psychologie etcetera. Via de website www.youchooz.nl zijn er veel opleidingen en beroepen te vinden. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op "iets met jongeren" (zie hieronder) Misschien brengt de lijst je op ideeën!