Kun je je als minderjarige uitschrijven van een opleiding?

Wanneer je je hebt ingeschreven voor een nieuwe opleiding dat vanaf volgend schooljaar ingaat.
Dus nu ingeschreven staat op een huidige opleiding + op een nieuwe opleiding dat volgend schooljaar begint.
Kun je je dan als minderjarige uitschrijven bij je huidige, wat dus zou betekenen dat je geen lessen hoeft te volgen totdat de nieuwe opleiding begint.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Dat kan alleen als je een zgn startkwalificatie bezit, dus een havo of mbo diploma.
5 jaar geleden
Als je dit schooljaar 16 jaar bent geworden of nog jonger bent, moet je dit schooljaar volledig afmaken. Tot en met 16 jaar ben je leerplichtig.
Het schooljaar waarin je 16 jaar wordt, moet echt afgemaakt worden.
Dus ben je nu 16 jaar of jonger, dan mag dit niet.

Indien je tussen de 16 jaar en 18 jaar bent, heb je de kwalificatieplicht.
Als je een havo- of vwo- of mbo-2 diploma hebt, mag je het schooljaar wel onderbreken.
Met vwo of mbo gaat dit waarschijnlijk niet lukken (leeftijd ouder behalen diploma).
Met havo gaat dit voor sommigen wel op.
Als je het havo-diploma in 1 keer hebt gehaald, ben je normaal 17 jaar. Als je daarna een opleiding gaat doen, kun je dus met (nu nog) 17 jaar in de eerste zitten van een vervolgopleiding. Indien deze opleiding toch niet bevalt, kun je de studie nu onderbreken om volgend jaar naar een andere opleiding te gaan.

Natuurlijk heb ik geen rekening gehouden met een klas overslaan ed.

Indien je volgens bovenstaande regels de opleiding dit jaar moet afmaken, maar door bepaalde omstandigheden het jaar niet wilt afmaken (pesten, rot voelen....), kun je je altijd ziek melden en voor een uitzondering op de leerplicht of kwalificatieplicht gaan. Alleen zul je dan steun moeten krijgen van volwassenen.

Succes!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht