Wat is er geregeld t.a.v. het terug betalen opleiding (schuld) aan werkgever?

Als volgt ik heb een rijbewijs C via een bedrijf mocht ik mijn code 95 en mijn C E halen.
Echter zie ik het niet meer zo zitten binnen dit bedrijf,in plaats wat ik had verwacht kreeg ik geen contract van de werkgever zelf maar via een payroller.
De terug betalings regeling loopt 3 jaar met daarop de naam van de firma maar het contract bij de payroller loopt maar een halfjaar.
Verder eindigt het terug betalings regeling met 50% in het 3e jaar.
Deze terug betalings regeling is door mij ondertekent echter is deze pas op gesteld na dat ik al aan mijn opleiding was begonnen,bedragen heb ik nooit gezien.
Ook staat er in deze overeenkomst dat het in gaat na behalen van diploma.
Vraag 1 wat als ik mijn E rijbewijs niet ga halen hoef ik dat niet terug te betalen???
Zoals gezegd ik wil hier eigenlijk niet meer werken de gemaakte afspraken omtrent werktijden word steeds bij gesteld.
Hoe kom ik onder dit contract uit of in ieder geval hoe zorg ik er voor dat ze het niet gaan verlengen zonder dat ik de opleiding terug moet betalen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zal allemaal afhangen van wat er precies in die contract staat.
Gaat afbetaling (of % van schuld) in op moment van behalen? Dus is dit het termijn?
Staat er iets in bij niet behalen?
Een payroller ontzorgt (administratief) de werkgever, je bent wel in dienst van de werkgever (voorwaarden en dergelijke).

Antwoorden (1)

Welke regels gelden, hangt af van wat afgesproken is.
Vreemd vind ik:
- dat de terugbetalingsovereenkomst pas is opgesteld na de start van de opleiding. Normaal gebeurt dat altijd van te voren. In ieder geval moet het vooraf bekend zijn gemaakt dat zo'n regeling getekend moet worden als je een opleiding gaat volgen. Dat kan ook in een CAO staan of in een personeelshandboek.
- Dat je nooit bedragen hebt gezien. Zonder bedragen wordt het erg lastig een goede terugbetalingsregeling op te stellen. Dan ontstaan gegarandeerd ongemakken en misverstanden als de werkgever het geld terug wil hebben. Moeten bijv. alleen de kosten van de opleiding worden terugbetaald als je binnen drie jaar na het behalen van het diploma het bedrijf verlaat? Of ook de tijd dat je niet gewerkt hebt omdat je de opleiding moest volgen? Worden alle examens betaald of maximaal één? Wel handig om vooraf te weten want dat maakt natuurlijk ook uit in de kosten.

Ik ga er nu even vanuit dat de studieovereenkomst goed is opgesteld.
Dat je het niet (meer) naar je zin hebt, is in ieder geval geen reden om er kosteloos onderuit te kunnen.

Stel dat je het rijbewijs-E niet gaat halen. Als het goed is, is ook een oplossing bedacht voor die situatie, die ook in de overeenkomst staat. Bijv.: er mag een X aantal keren examen worden gedaan op kosten van de werkgever, daarna moet je het zelf betalen. Of: als je niet slaagt door 'eigen schuld' (bijv. onvoldoende inzet/motivatie) dan komt er een einde aan de opleiding en moet je alsnog alles terugbetalen. Of: als je de werkgever verlaat voordat de opleiding is voltooid, moeten alle kosten meteen worden terugbetaald.
Kortom, de gelegenheid om op kosten van de werkgever een opleiding te volgen is geen liefdadigheid maar een zakelijke transactie waar beide partijen voordeel van hebben.

Onder je arbeidsovereenkomst kom je wel uit als je dat wil (door op te zeggen, rekening houdend met een maand opzegtermijn). Maar als de terugbetalingsovereenkomst goed is opgesteld, kom je er niet onderuit om de gemaakte kosten in dat geval in één keer terug te betalen. Gebruikelijk is dan, dat het bedrag dat de werkgever al uitgegeven heeft, in één keer in mindering wordt gebracht op de eindafrekening (het laatste salaris). Is het bedrag dat al aan de opleiding is uitgegeven door de werkgever hoger dan het laatste salaris, dan zul je daadwerkelijk een bedrag moeten terugbetalen. Kortom, denk altijd goed na voor je ergens je handtekening onder zet.
Computoon