Moet ik salaris terugbetalen?

Ik ben werkzaam als leerkracht in het onderwijs. Tijdens mijn eerste werkjaar was ik nog niet afgestudeerd maar ontving ik wel het salaris van een leerkracht. Normaliter wordt je uitbetaald als onderwijsassistent. Mijn werkgever was hiervan op de hoogte uiteraard.
Aan het eind van het jaar heb ik een brief van het salarisbedrijf gehad, met een herberekening en dat ik bijna €6000 moet terugvorderen.
Omdat mijn werkgever op de hoogte was mijn situatie en hij mij nooit op de hoogte heeft gebracht van een eventuele terugbetaling, wil ik bezwaar aantekenen. Waar sta ik in mijn recht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je in je recht staat. Anders had de werkgever het moeten vermelden of sowieso al minder betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff, ik ben geen jurist, maar in mijn optiek kan je werkgever dit geld nooit terugvorderen. Stel je voor, zeg, dan zou je al die tijd hebben gewerkt zonder je honorarium te kennen. Ik neem aan dat eea in je contract staat. Het lijkt mij te gek voor woorden dat je nu ineens 6000 euro moet terugbetalen. En over hoe lang geleden heb je het eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch een contract?
Met een salaris?

Antwoorden (4)

De werkgever kan om verschillende redenen teveel loon betalen aan zijn werknemer. Het kan zijn dat er een fout wordt gemaakt in de afdracht van de loonbelasting of
sociale premies of dat een looninschaling niet wordt toegepast. Ook tijdens ziekte wordt door de werkgever nog wel eens de fout gemaakt dat hij het loon volledig doorbetaald terwijl in de arbeidsovereenkomst is vastgelegd dat de werkgever slechts 70% van het loon betaald bij ziekte.
Vaak hebben werknemers niet door dat of zij maandelijks het correcte loon ontvangen. In principe kan de werkgever het teveel betaalde loon terugvorderen omdat het onverschuldigd is betaald. Maar als de werknemer aannemelijk kan maken dat hij volstrekt niet wist dat de loonbetaling niet klopte dat kan de werkgever in redelijkheid niet het teveel betaalde loon van de werknemer terugvorderen.

Toegevoegd na 19 seconden:
dus ja hij mag het terugvorderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk moet je het terugbetalen! Blijkbaar wis je zelf dat je een salaris van een assistent leerkracht had moeten ontvangen maar liet de betaling van een volledig leerkracht uitbetalen? Dus kun je ook geen 3de persoon zoals je werkgever bij betrekken. Gewoon schriftelijk een regeling te treffen op termijn betaling. Wens je succes en derect melden als er iets niet klopt
Vr groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je een contract getekend hebt waarin je startschaal vermeld staat. Als hierin staat dat jij gewoon in de startschaal van een leerkracht begint, dan kan jouw werkgever niet achteraf herberekenen, ook niet als het in tegenspraak met de CAO zou zijn. (Dat laatste zou overigens wel een een aanleiding kunnen zijn om het nu opnieuw vast te stellen, maar ik neem aan dat je inmiddels al afgestudeerd bent).

Jij zegt dat je werkgever hiervan wist: betekent dit dat hij jou toezeggingen gedaan heeft hierover? Daarmee wil ik zeggen: heeft hij duidelijk gezegd dat jij als leerkracht en niet als onderwijsassistent aan de slag gaat? Zo ja, dan kan je je werkgever erop aanspreken en hem de fout recht laten zetten bij het verloningsbedrijf.

Het ligt iets anders als zowel jij als je werkgever er over gesproken hebben dat je totdat je je diploma haalt dat jij het salaris van je onderwijsassistent zou krijgen. Dat hij (of het verloningsbedrijf) dan per ongeluk dat verkeerd uitbetaald heeft, dan geldt er ook iets van eigen verantwoordelijkheid. Het is redelijk dat jij ook controleert of jij juist uitbetaald wordt. In dat geval: altijd een bezwaar schrijven, maar spaar die 6000 euro wel alvast bij elkaar.

Het laatste geval is als er nooit over geld of functieschaal gesproken is en het dus een vergissing ergens blijkt te zijn. Aan de ene kant kan jij door hebben dat je verkeerd betaald krijgt (de CAO zal er duidelijk om zijn), aan de andere kant: als je als leraar aan de slag gaat, ben je ook zonder diploma leraar en geen onderwijsassistent.

Tot slot: het gaat hier om €6.000. Schrijf gewoon een brief waarom je er niet mee akkoord gaat (hopelijk ondersteund door je contract), krijg je een negatief of geen antwoord dan is een arbeidsjurist een goede investering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt onzin, als je werkt als leerkracht krijg je, of je nou bevoegd bent of niet, gewoon een lerarensalaris als dat zo is afgesproken. Er bestaat geen 'normaliter' in dit geval, afspraak is afspraak. Als jouw werkgever een fout gemaakt heeft bij de inschaling, is dat zijn eigen fout.

Als je het tot de bodem wil laten uitzoeken, kun je het beste lid worden van de onderwijsvakbond. Je hebt dan meteen recht op gespecialiseerd juridisch advies.

Ik heb zelf ook een tijdje onbevoegd les gegeven en nooit te horen gekregen dat ik een assistentensalaris zou moeten krijgen.