Wat is beter? In mijn c.v wél iets uitleggen over het gat in mijn c.v, óf dit pas doen als ik op gesprek mag komen?

Schrikt dit niet al bij voorbaat af? (ziektewet 3 jaar)
Er staat dus wel een gat in mijn c.v, maar moet ik er wel of geen uitleg bij geven van te voren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het cv gaat over je werkverleden. Niet over je priveverleden. Dus JA. Het gat zit er. Maar NEE. In het cv hoef je niet te vermelden waarom. Tijdens een gesprek zal dat gat vanzelf ter sprake komen en dan kun je uitleg geven. In je motivatiebrief kan je wel een korte toelichting geven waarom dat gat er zit. Maar privezaken horen nu eenmaal niet in een cv thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft mijn werkcoach bij het uwv ook geadviseerd een paar dagen geleden. Ik vind jouw antwoord het beste, dankjewel.

Andere antwoorden (3)

Als je 3 jaar niet hebt gewerkt, en je geeft aan in welke periode je bij welke werkgever hebt gewerkt, dan komt dat gat er vanzelf in. En als je dat niet doet, zou dat eventueel opgevat kunnen worden als verzwijgen, of tenminste de vraag oproepen waarom je dat niet hebt vermeld.

Niemand kan er iets aan doen als hij ziek wordt, en je kunt je CV veel beter compleet maken, met alle zaken die van belang zijn. Dat je na je ziekte allles weer hebt opgepakt en graag weer aan de slag wilt (of toen wilde) kan m.i. alleen maar in je voordeel werken, en je loopt niet het risico, dat men tijdens het gesprek verrast wordt door andere feiten en omstandigheden.

Alleen het vermelden, met de tijdsduur lijkt mij voldoende; details zijn niet nodig. Als ze meer willen weten, dan hoor je dat wel tijdens het gesprek, en kun je altijd nog overwegen, of je dan op alle vragen in wilt gaan.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ook zeker het gat niet wegmoffelen (is ook niet mogelijk). Ik zou nu achteraf ook die jaren dat ik in de ziektewet zat niet gemist willen hebben, ik heb er zoveel van geleerd! Ik heb zoveel therapie gehad, en mezelf leren kennen, wat ook weer heel erg positief is voor mijn toekomstige werkgever. Een werknemer met enorm veel energie en die erg stevig in haar schoenen staat :) Goede punten benoem je. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! Ook al ben je er een tijd uitgeweest je leert ervan.Vaak zijn mensen vanuit een ziekte situatie erg enthousiast te beginnen en zijn het echte volhouders!
Alhoewel mijn vrouw het jammer vind deze periode gemist te hebben heeft ze er ook heel veel van geleerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een cv horen geen privezaken thuis.
Ik zou geen uitleg van te voren geven. Als ze jou op sollicitatiegesprek laten komen, kunnen ze dit vragen en dan kan je keurig antwoord geven.(van te voren melden komt in mijn ogen erg onzeker over). Als ze jou echt willen hebben zullen ze het gat in je cv voor lief nemen. Succes met solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een lastige... En er is dan ook geen one size fits all antwoord voor.

Hoe lang is het geleden dat je eruit bent geweest? Als het lang genoeg geleden is kun je exacte details van je werkzaamheden weglaten. Geef bijvoorbeeld alleen je laatste drie werkgevers aan, of werk van een jaar of 6 a 10. Dit is uiteindelijk hetgeen waarop je beoordeeld zult worden.

Is dit niet mogelijk dan zal dit gat wel zichtbaar zijn als je de data vergelijkt.

Kom je net uit 3 jaar ziektewet dan zul je wel degelijk in je CV & in je brief dit kort moeten noemen. In beide, omdat sommige bedrijven alleen op basis van CV sorteren en niet naar je brief gaan ter verdere uitleg. Een gat van 3 jaar is dan gelijk einde verhaal als er niets staat.

Heb je al wel een werkgever waar je al minimaal 2 jaar gewerkt heb zou ik het helemaal niet noemen. Je hebt daarmee al aangetoond dat je lange tijd wel aan het werk bent geweest. De vraag zal zeker komen bij een sollicitatie, maar het zal er waarschijnlijk niet voor zorgen dat je niet wordt uitgenodigd.