Hoevaak kun je vrij vragen met een bijbaan?

Ik heb maandag een sollicitatiegesprek bij de HEMA. Mijn vraag was nu, stel dat ik word aangenomen, hoevaak mag ik dan vrijvragen. Ik ga 12 tot 16 uur werken dus waarschijnlijk zaterdag en een halve dag doordeweeks. In de zomer ga ik op vakantie voor 4 weken, en door school(in verband met toetsweken) kan ik misschien 4x niet werken tot juli. Zouden ze dit goedkeuren? Of zouden ze mij dan meteen ontslaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Als je een arbeidsovereenkomst voor 16 uur per week werkt, heb je wettelijk in ieder geval recht op 80 uur vakantie. Uitgaand van een werkdag van 8 uur zijn dat 10 dagen per jaar.
Wettelijk heb je recht op een aaneengesloten vakantie van 2 weken of 2x 1 week.
Anders gezegd: 4 weken vakantieverlof (ook al wordt "maar" in deeltijd gewerkt) is buitensporig lang, dat hoeft de werkgever ook niet goed te keuren.
Als je een arbeidsovereenkomst hebt voor 16 uur per week moet je zelf regelen dat je die uren beschikbaar bent. Dat is een eigen verantwoordelijkheid als werknemer. Ontslagen word je niet zomaar. Maar ga er niet op voorhand vanuit dat zo'n lange afwezigheid wordt goedgekeurd. Wil je toch 4 weken vakantie en gaat de werkgever daar niet in mee dan kun je je baan opzeggen met een opzegtermijn van een maand, als de overeenkomst die mogelijkheid biedt.
En wat het vrijvragen betreft: je hoeft alleen de uren vrij te vragen die je normaal zou werken. Dat zijn dus geen 40 (bijv.) uur per week maar 16 uur per week.
Toegevoegd op 16 februari 2019 15:57: tekst
Computoon
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Je formele rechten zijn idd vrij beperkt. Hoe flexibel werkgevers in de winkelbranche daarmee omspringen, verschilt in de praktijk nogal. Twee tips:
-vraag eens bij mensen die daar al werken, hoe deze HEMA-manager zich in de praktijk opstelt
-werk hard. Als je eenmaal bekend staat als iemand die goed&hard werkt, krijg je soms meer gedaan -los van de regels.