Kan ik het bedrag van mijn schakeljaar mondzorgkunde, 25.000 aftrekken van de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Heb je een inkomen of je partner?
fisbel
10 jaar geleden
Is er per ongeluk niet een nulletje teveel ingevuld? € 25.000 kosten voor een studiejaar kan voorkomen bij bijvoorbeeld een pilotenopleiding, maar zoveel kosten voor een opleiding mondzorgkunde?? Kan je wat nader de kosten preciseren? Normaal is collegegeld + kosten voor boeken. Daarnaast instrumentenaanschaf, kliniekkleding, extra kosten voor introductie e.d. (laatste niet aftrekbaar) Daarnaast indien mogelijk gegevens als fiscaal partner / is er inkomen in het belastingjaar geweest – zie reactie ronron1212 Aftrek studiekosten is maximaal € 15.000 per jaar, tenzij er in de standaardstudieperiode van 4 jaar wordt gestudeerd. Zie: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/at_aftrek_studiekosten_andere_scholingsuitgaven_2013_ib2751t31fd.pdf
ronron1212
10 jaar geleden
piloten opleiding moet worden voldaan in een keer bij de start van de opleiding 160.000.
fisbel
10 jaar geleden
Oke , ik weet dat er in dat geval een lening kan worden aangegaan. Dat neemt niet weg dat de aftrekpost niet (gedeeltelijk) te verzilveren zou zijn. De aftrek restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren maakt het mogelijk belastingteruggave alsnog te verzilveren in het jaar of de jaren dat er wél inkomen is. De aftrekpost schuift dus gewoon door naar een volgend jaar. Als verzilvering dan niet of slechts gedeeltelijk mogelijk is, schuift de aftrekpost of het restant daarvan weer door enzovoort.

Antwoorden (1)

Onder voorwaarden. Kosten die je van wie dan ook vergoed hebt gekregen, kun je niet alsnog in aftrek brengen.

Als het kosten van 2013 betreft:

"aftrek studiekosten en andere
scholingsuitgaven
U mag uw studiekosten en andere scholingsuitgaven onder de
volgende voorwaarden aftrekken:
– U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van
uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u dus
niet aftrekken.
– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige
beroep.
– Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder
begeleiding of toezicht.
– Uw totale kosten min eventuele vergoedingen zijn hoger dan de
drempel van € 250.
– Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere
scholingsuitgaven na vermindering van de drempel, is maximaal
€ 15.000. (...)."

Om het meerdere boven de eur 15.000.- op te kunnen geven geldt:
"Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere
scholingsuitgaven na vermindering van de drempel, is maximaal
€ 15.000. Er geldt geen of een hoger maximaal bedrag in de
volgende situaties:
– Uw prestatiebeurs is in 2013 definitief een lening geworden (niet
omgezet in een gift)
U mag het maximum van € 15.000 verhogen met het bedrag dat u
als aftrekbare studiekosten over voorgaande jaren mag aftrekken.
– U volgt in 2013 een studie of opleiding tijdens de
standaardstudieperiode
Er geldt geen maximum bedrag."

Met 'standaardstudieperiode' wordt bedoeld:
"De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen
waarin u voornamelijk studeerde. U besteedde in die
periode zoveel tijd aan uw studie dat u daarnaast geen volledige baan
kon hebben. Deze standaardperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar
wordt en de dag dat u 30 jaar wordt. U bepaalt zelf op welke datum
deze periode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn."
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@Computoon:
Het bedrag van de studiekosten – ik neem aan voor 2013 – lijkt absurd hoog. Eerst maar eens informeren hoe de studiekosten zijn opgebouwd. Zelfs een pilotenopleiding overstijgt nauwelijks dit bedrag per jaar. Een link van de Belastingdienst met uitsluitend daaruit gekopieerde algemene informatieverstrekking omtrent aftrekbare kosten studiekostenaftrek 2013 is mogelijk een begin van een antwoord, maar meer zal het niet kunnen zijn.