Krijg je geen ww wanneer je een contract voor 2 jaar opzegt voor jaarcontract met proeftijd?

Het gaat mij dus om mogelijk ontslag in de proeftijd van dat nieuwe contract.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Of u WW ontvangt hangt van meerdere dingen af.
Verwijtbaar ontslag is er 1 van.

Antwoorden (1)

Een proeftijd is alleen mogelijk bij een contract van langer dan 6 maanden, waaronder dus een jaarcontract.

Ja, recht op WW is er dan nog steeds. Als je een nieuwe arbeidsovereenkomst aangaat van minstens 6 maanden, dan breng je het recht op mogelijke WW niet in gevaar. Die 6 maanden is de ondergrens van het UWV.

Uiteraard zijn er meer regels in de WW. Ga je zelf tussentijds weg, dan is er in principe geen recht op WW ("verwijtbare werkloosheid")
..
Uit de bron:

3. WW-risico bij onverwacht snel ontslag bij nieuwe werkgever

Een werknemer die zelf ontslag neemt komt in het algemeen niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Er is dan sprake van verwijtbaar ontslag. Nu levert dit in het algemeen geen probleem op als er direct sprake is van een nieuwe werkgever. Maar wat nu als er bij de nieuwe werkgever onverwacht snel sprake is van een ontslag?

Het UWV zal dan een half jaar terugkijken en beoordelen of de werknemer, toen hij zelf zijn dienstverband opzegde, reëel vooruitzicht had op een baan voor tenminste een half jaar voor dezelfde omvang. Als dat het geval is, komt de werknemer gewoon in aanmerking voor WW. Maar als het UWV tot de conclusie komt dat de werknemer een vaste baan heeft opgegeven terwijl er geen vooruitzicht bestond op een baan met dezelfde omvang voor een periode van minimaal 26 weken, dan is de kans groot dat er geen recht op WW bestaat.
Toegevoegd op 10 februari 2019 10:12: bron
Computoon