Bedrijf gaat worden verkocht, welke rechten en plichten heeft het personeel nog?

Goed. Ik ben dus sinds drie weken aan het onderhandelen om nog een cafébedrijf over te nemen. Het cafebedrijf is nu nog open , heeft als rechtsvorm een VOF en heeft meerdere medewerkers maar twee medewerkers die er al meer dan twintig jaar werken.

Nu ben ik druk bezig met mijn ondernemingsplan en heb ik volgende week een afspraak bij de bank voor de mondelinge toelichting en om de cijfers en paperassen te overhandigen. Vorige week mailde de eigenaresse van het cafe mij met de vraag wat ik ging doen met haar personeel. Ik was hier erg verbaasd over en gaf ook aan geen interesse te hebben om haar personeel over te nemen. Nu raakt de beste dame een beetje in paniek, want wat te doen met de twee personeelsleden die daar al 20 jaar werken? Nu heb ik haar al verteld dat ze het beste naar het DWI kan om advies in te winnen maar ik dacht ik probeer het ook hier even. De overname staat gepland voor 1 januari dus er is gelukkig nog wel wat tijd.

Wat zijn precies de plichten van een werknemer als het bedrijf waar ze al 20 jaar werkzaam zijn verkocht gaat worden. Maken hun dan aanspraak op een flinke uitkoopsom afhankelijk van het aantal gewerkte jaren? Hoe zit dat mocht ze de VOF failliet laten verklaren? Ik neem aan dat er dan een curator zal worden aangesteld om het faillissement te begeleiden maar houd ik dan nog wel het eerste recht op koop of gaat het gewoon naar de hoogste bieder?

Met vriendelijke groet,

Daan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daan de overnemende partij ongeacht de rechts vorm neemt het personeel over met alle lasten . Of na over name een ontslag procedure ( ja er zit het woord duur in ) op economische gronden dan hoef je geen vergoeding te bet: even een tipje is het een huur pand ? Zo ja maak voor het faillissement afspraken of zelfs een huur overeenkomst !?!? Dus huur het pand maar koop niet de zaak ! Dan ben jij de eerste die boel overneemt . In theorie kan je het pand huren in een huur bv en dan aan jezelf verhuren . Dat laatste heeft oprichtings kosten . Succes .

Het beste antwoord

Volgens informatie op de site van de Kamer van Koophandel geldt dat bij een bedrijfsovername ook het personeel moet worden overgenomen. Op zich kan een personeelslid hier zich tegen verzetten, maar is dan a.h.w. vrijwillig werkloos en zal dan geen uitkering ontvangen. (zie verder in bijgaande bronnen).
Het is niet duidelijk of dit bij alle soorten bedrijven en rechtsvormen geldt, maar laat u eerst goed informeren op dit gebied voordat u tot overname overgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor u antwoord en advies!

Andere antwoorden (1)

Is het niet handiger om het faillissement af te wachten,
waardoor je bent verlost van alle openstaande afspraken en contracten?

Toegevoegd na 6 minuten:
Buitendien doen tegenwoordig dit soort dingen niet veel meer op de veiling-markt...dus misschien minder dan je huidig bod?
(je kan natuurlijk ook pech hebben in een openbare veiling)