klopt het dat je de kosten van mobiele telefonie voor 90% mag aftrekken wanneer je prive mobiel ook je zakelijke mobiel is?

een zakelijk abonnement is zoveel duurder dat het voordeel van de aftrekbaarheid (ca 36% belasting teruggaaf) niet opweegt tegen de hogere kosten die een provider rekent voor zakelijk mobiel abonnement. Het belastingvoordeel komt zo 100% ten voordeel aan de providers. Hetzelfde geldt ook voor zakelijke bankrekeningen die ineens 4x zo duur worden aan vaste kosten..(en dan zijn de kosten per transactie nog niet eens meegerekend)

bij voorbaat dank voor uw antwoordt,

Christel Siepman

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Alleen voor rechtspersonen (BV's) wordt vereist dat de factuur voor de mobiele telefonie op naam van de contractant (BV) staat.

Voor eenmanszaken en VOF geldt dat niet: je kunt dus gewoon een particulier abonnement nemen en de kosten daarvan volledig zakelijk opvoeren, alsook de BTW verrekenen

Voor kleine bedrijven is de meerwaarde van een zakelijk abonnement ook erg beperkt : heeft met name te maken met goedkoop onderling bellen, online inzicht in kosten en een sneller bereikbare zakelijke helpdesk. Allemaal mooi, maar niet noodzakelijk