Kan ik als zelfstandig ondernemer controleren of een aanstaande klant BKR geregistreerd staat en voor hoeveel?

Als zelfstandig ondernemer in de kinderopvang heb ik steeds vaker dat mensen zich aanmelden,een contract met mij afsluiten maar als er eind van de maand via automatische incasso geld afgeschreven gaat worden om voor de opvang te betalen blijkt men geen of te weinig saldo op de rekening te hebben en vervolgens stop ik met de opvang(mijn contract staat dit toe) en kan ik het incassobureau traject in om mn geld te krijgen.
Kan ik als zelfstandig ondernemer controleren,voordat ik met een gezin in zee ga,of men BKR geregistreerd staat en voor hoeveel geld dat dan is?
Of dat er er beslag gelegd is bij een toekomstige klant want hiermee heb ik nu te maken.

Tips zijn ook zeer welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Iedereen kan wel zelf zijn BKR-registratie opvragen, dat kost 4,95 en kan bij elk bankkantoor geregeld worden - binnen een aantal weken krijg je bericht.
De vraag is of dat voor jou een handige werkwijze is.
Misschien proberen de betalingswijze om te zetten naar vooraf betalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ellendig dat dat niet kan :-(( Want los van het niet (tijdig) betalen moet je dat ook allemaal bijhouden en er achteraan...
Ik hoop dat je toch een oplossing vindt.

Andere antwoorden (4)

Nee, je vraagt nogal wat. Ik snap je vraag en je frustratie, maar het is maar goed dat niet iedereen in de bkr-dossiers van een ander kan kijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Alleen bij BKR aangesloten deelnemers kunnen gegevens van derden opvragen. Dit moeten organisaties zijn die zich bezighouden met kredietverstrekking.

Toegevoegd na 1 uur:
Toch nog een toevoeging: zou je, samen met de andere kinderopvangorganisaties in jouw stad of regio geen "zwarte lijst" kunnen maken? Dat je elkaar waarschuwt voor extreme wanbetalers als je elkaar om info vraagt? Uitzendbureaus in een stad vragen elkaar ook wel eens om info bij twijfel over een nieuw ingeschreven kandidaat. Ik kan mij voorstellen dat mensen die bewust een kinderopvang hebben benadeeld en eruitgezet zijn daarna naar een collega-organisatie gaan. Als jij dan hoort bij de inschrijving dat de eerst bij bureau X zaten, dan kun jij X bellen voor info. Maar misschien ligt dat ook weer lastig ivm privacywetgeving. Je raakt zo echter wel alleen de bewuste wanbetalers.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat maar goed? zodat deze schuldenmakers nog meer hardwerkende mensen kunnen oplichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, ik begrijp de frustratie van vraagstelster. Maar er bestaat nu eenmaal zoiets als recht op privacy. Er zijn zat mensen met een lening, en dus een bkr-reg, die wel netjes hun betalingsverplichtingen nakomen. Stel je voor dat al die mensen geweigerd zouden worden bij bijv kinderopvangorganisaties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp ik ook. Maar ik probeer het van twee kanten te bekijken. Als intensief afnemer van kinderopvang word ik uiteindelijk ook de dupe van wanbetalers, op de een of andere manier moet het geld binnenkomen, nietwaar? Dus ook ik heb baat bij trouwe betalers. Maar ik ben ook tegen een big brother-maatschappij. Daar worden niet kwaadwillende bkr-geregistreerden de dupe van. Ik hoop van harte dat je goede tips hier ontvangt. Bestaat er niet zoiets als een zwarte lijst in de kinderopvang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@koos, niet iedereen komt door ' eigen schuld' in de problemen.
Er zijn mensen genoeg die keihard werken om uit hun schulden te komen.
Ik heb me ook 5 jaar lang een slag in de rondte gewerkt, heb alles keurig afgelost, maar omdat ik en periode van 6 maanden mijn maand aflossing heb moeten verlagen, sta ik de komende jaren als wanbetaler te boek. Vind zelf dat ik een lintje heb verdient door zelf, zonder schuld hulp verlening alles op te lossen.;)
Ik heb het even nagekeken: nee, het mag niet. Alleen bij de BKR aangesloten organisaties mogen het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gegevens die jij zou willen weten ligt niet zomaar op straat en zijn beschermd. Je zou de klant kunnen vragen of zei het zelf willen doen voor jij met hun in zee gaat. Doen ze het niet, dan is de keus aan jezelf hoe jij daarmee omgaat !

Weet je het bestaan van de website die hieronder staat vermeld ?? Ga daar eens heen en vul de naam in van de persoon, kan je trouwens ook in Google doen. Soms zie je daar dingen tevoorschijn komen wat jou jou wantrouwen kan bevestigen !! Sommige mensen vertellen niet alles, maar Internet kan veel bieden !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een bekend probleem bij de kinderopvang. Het opvragen van BKR-gegevens is helaas niet mogelijk. Wel kun je overwegen om vooraf contractueel vast te leggen dat de toeslag van de Belastingdienst rechtstreeks naar jou wordt overgemaakt. Dan heb je het meeste geld in elk geval binnen. Verder is er een register waar wanbetalers worden geregistreerd: http://wanbetalers-kinderopvang.nl/
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat register (dat is dus zo'n zwarte lijst) is wel een goede tip! Het is ook een dwangmiddel om alsnog je geld te krijgen. Want wanbetalers krijgen een bericht dat ze geregistreerd zijn en krijgen dan alsnog de kans te betalen. Kosten om hier aan deel te nemen zijn 99,00(excl. BTW) per jaar. Lijkt mij zeker het proberen waard!