Factureer ik als zzp schilder 6 % voor de arbeid en 21% voor de materialen die ik heb gebruikt ?of over beide 6 %?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geachte heer/mevrouw, Voor het schilderen van woningen ouder dan 2 jaar geldt een btw-tarief van 6% op de materialen en arbeidsuren. Woningen die jonger zijn dan 2e jaar geldt op beide het 21%-tarief. Meer informatie over dit onderwerp kun je terug vinden op onze site. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_6_btw/werkzaamheden_aan_woningen/schilderen Met vriendelijke groet, Roel
Webcareteam Belastingdienst

Antwoorden (2)

Het schilderen van woningen ouder dan 2 jaar valt onder het 6%-tarief. Hieronder vallen ook het voorbereiden van het schilderwerk, voorbehandelingen en de gebruikte materialen.

Houd er met het bepalen van je tarief rekening mee dat je zelf 21% hebt betaald voor materialen. Uiteraard ben je er vrij in om met je klant af te spreken dat er over de materialen 21% wordt betaald zodat jij die 100% kunt verrekenen met je inkoop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het uitsluitend om schilderen gaat van woningen die ouder zijn dan 2 jaar is het 6% over het hele werk, inclusief materialen dus. Voor alle ander schilderwerk 21%. (Losse garageboxen en niet permanent bewoonde vakantiewoningen tellen niet als woningen voor de Belastingdienst, evenmin als bedrijfsgebouwen en bedrijfsruimtes, daarvoor dus 21% in rekening brengen.)

Dit is dus een mooie regeling voor 'de particulier' die zijn huis laat schilderen. Maar het mag niet te gek worden van de Belastingdienst want "werkzaamheden die te ver afstaan van het schilderwerk vallen onder het 21%-tarief. Bijvoorbeeld:
- herstellen van de ondergrond met nieuwe vervangende delen van hetzelfde materiaal, zoals het aanbrengen van houten inzetstukken in kozijnen en het vervangen van houten onderdorpels;
- vervangen van ramen, deuren en kozijnen;
- kitwerk aan de constructie, zoals het afkitten van bouwelementen aan gevels
grootschalige betonreparatie;
- stralen, impregneren en injecteren van stenen, metalen en betonnen ondergronden
het enkel herstellen van voegen in metselwerk ;
- aanbrengen van glas en de bijhorende werkzaamheden;
- schuren en lakken van parketvloeren.
Het schuren en lakken van een dragende (houten) vloer valt wel onder het 6%-tarief."

Behalve de administratie die je er op na moet houden, maakt het voor jezelf niets uit dat je de materialen met 21% btw moet aanschaffen. De 21% btw die op de inkoopnota's van de materialen staat, trek je af als voorheffing en zijn voor jou dus geen kosten.
Computoon