Kapitaalrekening VOF

Wat betekend in een contract van een VOF een kapitaalrekening en wie kan me dat eenvoudig uitleggen.
Wat is het belangrijkste wat hierin moet staan en/of vastleggen..
Hieronder zie je het stukje uit het contract:
Artikel 5: Kapitaalrekening
Lid 1: Ieder der vennoten wordt voor zijn inbreng in geld of goederen op een ten name van ieder van hen gestelde kapitaalrekening gecrediteerd ten belope van het ingebrachte bedrag of de waarde en geniet van het hem volgens die rekening toekomende een rente zoals hierna in lid 4 is bepaald.
Lid 2: Slechts met goedvinden van de andere vennoot en tot een telkens vast te stellen bedrag kan ieder van de vennoten over het saldo van zijn kapitaalrekening beschikken.
Lid 3: Voor wat betreft hun onderlinge rechtsverhouding beschouwen de vennoten het bedrag dat ieder hunner volgens zijn kapitaalrekening toekomt, als schuld van de vennootschap.
Lid 4: Ieder der vennoten geniet ten laste van de winst- en verliesrekening een rentevergoeding gelijk aan de wettelijk rente op 31 december van het voorafgaande jaar, vermeerderd met ..% per jaar over het bedrag waarvoor hij in de boeken van de vennootschap bij de aanvang van het boekjaar staat gecrediteerd (eventueel een vast percentage afspreken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

De kapitaalrekening is het prive ingebrachte geld en/of de waarde van de ingebrachte goederen (bijvoorbeeld auto, computer, machines etc.) Stel jij brengt € 10.000,00 in en je zakelijke partner € 20.000,00 en je spreekt een percentage af van 4% dan groeit je kapitaal met 4 % per jaar (bij jou 400 en je partner 800). Het is een schuld die de vof aan jullie persoonlijk heeft. De rentevergoeding kun je ook uit laten betalen. Verder staat er in dat een vennoot niet zonder teostemming van de ander het ingebrachte geld mag opnemen. Dit zijn contracten die je door een Notaris moet laten vastleggen, ga voor advies eerst langs de Kamer van Koophandel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vennootschapsakte hoeft niet door een notaris te worden opgesteld. Je accountant zou het ook kunnen doen.