Wat gebeurt er met de waarde van je aandelen als het bedrijf waarvan jij aandelen hebt over wordt gekocht?

Nou, precies deze vraag. Ik zal het nader toelichten met een klein voorbeeldje.

Bijvoorbeeld: Je hebt twee bedrijven. Bedrijf A, dat is een enorm groot bedrijf met grote winsten en een enorm eigen vermogen. En je hebt bedrijf B, een wat kleiner bedrijfje. Bedrijf B wordt overgekocht door bedrijf A.

De aandelen van bedrijf A waren in dit voorbeeld 120 euro waard. De aandelen van bedrijf B waren enkel 10 euro waard.

Wat gebeurt er met de waarde van de aandelen van bedrijf B?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.3K
ronron1212
10 jaar geleden
De aandeelhouders van bedrijf b krijgen een voorstel voor de uitkoop van hun aandelen bedrijf a hoeft verder niets met zijn aandelen.

Het beste antwoord

Als er geruchten zijn van een overname (voordat er een overname plaatsvindt) zal de algemene waarde (van aandeel B) stijgen door de gestegen interesse van andere handelaren.

Als bedrijf A een meerderheid van de aandelen B in handen krijgt zal de koershoogte van het aandeel B de waarde van de nieuwe aankoopprijs aannemen

Omdat bedrijf A een beursgenoteerd bedrijf is zal deze zijn eigen koers volgen los van bedrijf B.

Omdat een bedrijf geen aandeelhouder is maar een persoon zal deze de eigenaar zijn en evt. plaatsnemen aan de aandeelhoudersvergadering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De aandelen van bedrijf B zullen (rondom) de waarde van de overnameprijs noteren.
Kan ook iets hoger als 'de markt' verwacht dat een andere partij een hoger bod gaat doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aandelen van B zullen bij een volledige overname worden omgezet naar aandelen van A ,maar an niet 1 op 1 er word dan bij de overname gekeken hoeveel de aandelen waard zijn en daar word dan een verdeling op los gelaten bijvoorbeeld bedrijf A heeft de aandelen met een waarde van 120 B met een waarde van 10 dus worden de aandelen b opgewaardeerd naar aandelen met een waarde van 120 maar de aandelen worden kleiner als je vroeger 1 aandeel had heb je nu nog maar 1/12 aandeel . dit alles onder streng toezicht van de daarvoor ingestelde toezichthouders en eaandeelhouders